-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiskers femte forsøk
I min bok er Henrik Fisker nå på femte forsøk etter at han ga seg som etablert designer da han sa farvel til Aston Martin og Ford i 2004.
Etter det har han blant annet gjort tyske Artega, luksus-hyper-hybriden Karma og den danske übermotorsykkelen Viking.
Og nå dukker han opp i Detroit igjen. Denne gangen var ankomsten velannonsert. Det hele startet med at hans gamle arbeidsgiver, Aston Martin, ba ham holde sin nye bil unna Detroit-utstillingen. Den lignet for mye på DB 10 syntes de – uten å ha sett den.
Henrik Fisker har åpenbart levd så lenge i USA nå, han fikk for eksempel sin utdannelse ved Art Center i California, at han visste hvordan man skulle besvare en sånn henvendelse: Med å saksøke dem for 100 millioner dollars.
Hvor den saken er aner jeg ikke, men det jeg oppdaget er at ikke bare har Fisker bilen sin der, han har med en av de mest ikoniske bransjefolkene overhodet.
Ringrev
Etter at snart 84 år gamle Bob Lutz sluttet som toppsjef hos Opel, BMW, Ford, og Chrysler, fortsatte han å fly sin tsjekkiske jetjager for moro, og bestyrte et underlig elbilfirma som først het VIA, og som nå på en eller annen måte er morfet inn til VLF Automotive.
Det var under det flagget, og med nygifte Lutz ved siden av seg, at Henrik Fisker lanserte sin Force 1. Akkurat som den Galpin Rocket han viste for litt over et år siden er også den nye en hybrid, på den måten at det er en gammel bil som han har gjort litt nyere.
Galpin var Fiskers ikke-helt-vellykkede karosseri på en flunkende ny Mustang.
Hvorfor liksom?
Aggressivt
Og Force 1 er ny karbon oppå en gammel Viper. Men i motsetning til Mustang-forsøket, ser ikke dette så galt ut.
Ekstremt aggressivt, Viperen er egentlig ganske organisk, bilen har noen skikkelig evil-looking vinkler og luftinntak. Lysene er smale som på et rovdyr, og det er et eller annet med de nye fire-ekers hjulene som roper aggro.
Det er ingen forskjell på mål og ytelser i forhold til Viper, men det blir nok en vanvittig forskjell i pris.
Her tar vi en Viper, hiver bort halvparten som erstattes med håndbygde karbonformer og et vanvittig eksklusivt interiør, som det tar seks uker å bygge, og som det ikke skal produseres flere enn 50 stykker av.
Skal vi si 268.500 dollar?
Gjenforent
Siden Fisker er på plass i dette samarbeidet betyr det også at han møter sin gamle Karma igjen. For noe av det Lutz & Co. skulle gjøre med VLF, var også å utstyre miljø-Karmaene med ildsprutende Corvette-motorer.
Der har du en luksus limousine med takhøyde under en rekke sportslige sportsbiler, og med en toppfart på 340 og nulltilhundre på under fire.
En slik var også på plass da Detroit åpnet, så Fisker/Lutz duoen hadde to bemerkelsesverdige premierer på plass.
«Småpenger»
Bob Lutz var nesten rørt. Han sa at det nye selskapet han hadde investert i hadde brukt mindre enn 10 millioner dollar på å få frem Force 1 og Destino (den nye Karma) til utstillingen.
«Jeg tror ingen etablert produsent hadde klart den jobben for de småpengene», sa han, og la til at «da vi sto her forrige gang med de bilene VLF skulle elektrifisere, ble vi plassert langt borte på mezzaninen. Nesten ingen så oss.»
«Nå er vi på hovedområdet her i Cobo Hall, like ved Toyota og Lexus. Det viser at vi endelig oppfattes som en legitim produsent av virkelig amerikanske superbiler».
Lutz vet hva han snakker om. Det var for eksempel han som fikk dyttet gjennom beslutningen om at Chrysler skulle produsere Viper i første omgang.