Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen Jetta Hybrid

Ford og VW i hybridkamp

Volkswagen vil med Jetta gjerne være blant de beste på hybrid, men må trolig se seg slått av flere, og ikke minst av Ford.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen kommer sent, men hevder å komme godt når de i november hybridiserer Jetta og sender den til amerikanske bilkjøpere i november. Et par måneder senere, det vil si i januar 2013, ruller bilen også på norske veier.

– Dette er Volkswagens første hybridsatsing mot massemarkedet, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen hos Harald A. Møller.

Han bekrefter samtidig at VW i løpet av to år introduserer to elbiler og to hybrider: først en elvariant av lille UP, dernest Jetta hybrid etterfulgt av el- og hybridvarianter av splitter nye Golf.

Mot målet om å bli størst i verden duger det ikke å la Toyota holde på med sine hybrider som de for lengst har solgt over 10.000 av i Norge. Med prisantydning rundt 300.000 kroner innrømmer Haugen åpent at Jetta hybrid skal prises mot nettopp Prius.

– Ja, koster Prius 300.000 kroner i januar neste år, så skal Jetta også koste rundt det samme, presiserer Haugen.

Tilbake til Jetta som er et av VWs fluepapirer under årets Detroit-utstillingen som åpner for pressen i dag.

Ut fra den kjente 1,4-liters TSI-motoren tar VW ut 150 hk i USA–Jetta. Dertil kobles en elektromotor med 28 hk effekt, og vips så skal bilen klare minst 45 miles (72 kilometer) på en gallon bensin.

VW hevder at i USA er dette 20 prosent lavere enn tilsvarende bil med bare bensinmotor og 30 prosent bedre i bytrafikk. At Jetta hybrid kan kjøre to kilometer på ren eldrift kommer som bonus.

Batteripakken veier ikke mer enn 35,8 kilo og består av 60 individuelle celler, hver med en energikapasitet på 5 Ah. Samlet øker vekten på bilen med 100 kilo.

Et gjennomsnittlig forbruk på 0,52 liter/mil og 124 gram CO2/km i utslipp får uansett ikke nordmenn til å løpe til banken.

Nå kan ikke tallene fra USA automatisk overføres til europeisk kjøresyklus hvor dieselutgaven av Jetta (140 hk) for ordens skyld har et oppgitt utslipp på 126 gram/km, dog med manuelt gir.

Forbruket til Prius oppgis i Europa til 0,40 liter/mil og CO2-utslippet til 92 gram/km, mens det i amerikansk syklus er 55 miles per gallon Combined (tilsvarende 0,47 l/mil).

På et kontinent som har levd 15 år med Toyotas skryt av Prius sin fortreffelighet, skal det derfor mer enn noen skarve bensindråper til 3,50 dollar/gallon (5,5 kroner/liter) til å skremme kjøperne over fra tørste SUV-er (som stadig oftere viser seg bare å være tohjulsdrevne) til biler som må ha elektrisk hjelp for å greie seg i trafikken.

Hardner til
Men om ikke Prius er ekkel nok, kan VW vente seg mer konkurranse enn de nok hadde regnet med fra Fords nye gigantsatsing, hybride Fusion.

Den 4,80 meter lange bilen (egentlig en amerikanisert versjonen av 2013 brand new Mondeo) kan fort gjøre livet surt for et VW i sterk vekst i USA.

For selv om Ford ikke lokker med lavere enn 0,5 liters forbruk per mil (47 miles/gallon) for Fusion hybrid, kommer det også en ladbar variant som skal klare 100 miles. Nå snakker vi om 0,24 liter per mil og et CO2-utslipp på godt under 60 gram/km i definert kjøresyklus.

Enn så lenge: Vi vet hva Prius og de andre hybridene koster, vi vet hva Jetta skal koste, men vi aner foreløpig ikke hvordan Ford vil prise sin hybrid. Enn så lenge vet vi heller ikke om den er aktuell for Europa og Norge.

Powered by Labrador CMS