Land Rover Discovery

Land Rover har spandert en bli-ny-kur på sin aldrende Discovery som skal fornyes helt i 2004.

Publisert Sist oppdatert

Land Rover Discovery
Land Rover Discovery

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Første generasjon kom i 1989, den andre i 1998, og konstruksjonen er den urgamle oppskriften for terrengbiler: separat ramme og stive akslinger som tåler en støyt når forholdene blir tøffe. Årets ansiktsløftning er stort sett en finpuss for å gjøre Discovery mer moteriktig. Fronten henter trekk fra den nye Range Rover, med “lommelykter i hovedlysene og ny grill. Hekken har nye baklys, og interiøret er mer forseggjort, med tilbud om nye fargevarianter.

Under skallet skal finpussen gjøre Discovery mer sivilisert på vanlige veier. Støy fra vei og vind er bedre dempet. Bremsene er også forbedret.

Motorutvalget er som før: 5-sylindret 2,5 liters diesel med 137 hk er økonomisk og sterk i terrenget. Den velkjente 4-liters V8- motoren av 60-talls GM-herkomst koblet til automatgear gir god komfort. Men den er langt fra lynrask og på småkjøring super den dobbelt så mye drivstoff som dieselmotoren. USA får en markedstilpasset 4,6-liter som ikke selges i Europa.

I skog...
Land Rover har testbane ved Eastnor Castle utenfor Birmingham, og den er noe langt mer enn en tur i parken. Stupbratte bakker og dype gjørmebad passer dårlig for mer luksuriøse terrengaspiranter av moderne type. Skikkelig differensialsperre kan bestilles, og med krypegearet innkoplet takler Discovery det meste.I utforbakkene sørger HDC-bremsesystemet for at bilen automatisk bremses kontrollert nedover uten å få skrens.

... og på vei
En røff terrengkonstruksjon med høyt tyngdepunkt og akselavstand på bare 254 cm høres ikke ut som det rette grunnlaget for en asfaltbil. Styringen skal være mer presis enn før, men fortsatt må kursen stadig korrigeres. Hjulopphengene er også justert, men det er vanskelig å gjøre gull av gråstein. Fjæringen er komfortabel nok. Bedre isolering har fjernet mye vindstøy, godt gjort på en så høy og kantete bil.

Ikke uventet er Discovery fortsatt bilen for folk som trenger skikkelige terrengegenskaper. Den ligger milevis unna luksusbiler som Range Rover, BMW X5 og Lexus RX300.I Norge vil diesel varebil med lavere avgift dominere. Den koster 374.000 kroner, som personbil er prisen 596.500. Med bensinmotor er prisene henholdsvis 421.000 og 779.500 kroner.

DETTE ER LAND ROVER Discovery:

Lengde: 470,5 cm. Bredde: 188,5 cm. Høyde: 190 cm. Akselavstand: 254 cm. Sporvidde f/b: 154/156 cm. Bagasjevolum: 422-1993 liter. Tankvolum: 93 liter.

Powered by Labrador CMS