-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Tøffere i trynet
Sammen med en del andre oppgraderinger, ser Donkervoort tøffere ut enn noen gang tidligere.
D8 RS het det gamle fyrverkeriet fra Donkervoort – den som blåste Carrera GT av banen og bedret klasserekorden på Ringen med 15 sekunder.
Men det var mer enn 10 år siden, mange sekunder er hentet inn på Nürburgring siden den gang.
Hvor mye har jeg ikke helt oversikten over, det siste jeg kan huske var at Radical slo den gamle rekorden, satt av Radical, og flyttet den ned til 6.48 – men det er også lenge siden. 2010?
Ambisjoner
Jeg har ikke sagt at den nye Donkervoort skal hente tilbake rekorden. Ikke har nederlenderne selv sagt det heller. Men noen av forbedringene på den nye modellen kaller de «elementer som bedrer rundetider…»
Hvilke rundetider?
Og de skriver om den nye D8 GTO-RS at «Nå er den legendariske RS tilbake, med akkurat samme ambisjoner som forrige gang. Hvilke ambisjoner? Det overlater vi til deg å finne ut…»
Saken er i hvert fall at om noen måneder leverer Donkervoort ut den første av totalt 40 GTO-RS-modellene sine. 21 av dem er allerede kjøpt, for rundt 150.000 euro hver.
Ny opphengning med synbar bredere sporvidde foran, som sammen med en ny front gjør den tøffere i trynet enn noen gang tidligere.
Femsylindret
Fremdeles bruker den 2,5-literen fra Audi, med påståtte 380 hk. Men det ville forundre meg meget hvis ikke produksjonsbilene, når de blir produsert, byr på enda litt mer enn det TT RS har hentet ut av den samme motoren.
De har tatt av litt vekt også, og stivheten har økt, ikke minst fordi den sentrale tunnel-seksjonen i chassiset nå er i karbonfiber. Bremsene er også bedre, og Bosch har sørget for full EU6-oppskrift.
Standarden på interiøret hevdes også å være hevet, skreddersøm, spesielt tilpasset, hele veien.
0-100 på 2,8 snakkes det om her, men det er åpenbart bare en del av den nye starten. Det skal nemlig komme en baneversjon av denne senere i år.
Det var i 1978 disse folkene tok utgangspunkt i Lotus Seven og begynte å bygge sin egen, lokale, Caterham. Det er ikke mye igjen av originalen bortsett fra oppskriften: Max moro med minst mulig fuss.