Dronemaker med ny bil

Her er en ny kinesisk batterielektrisk bybil, med minidimensjoner og minipris. Det hotteste segmentet i verdens største bilmarked akkurat nå.

Publisert

Vi har tidligere fortalt om Wuling, et slags GM-produkt som var den mest solgte elbilen i Kina i fjor.

Dagens, Baojun KiWi EV, er en ganske nær slektning.

Utgangspunktet er SAIC – det store Shanghai-konsernet der også GM Kina har hengt seg med i det som heter SGMW.

De har samarbeidet med noe som heter DJI Automotive, en spesialdel av en produsent av droner for filming og fotografering. Ser man på omsetningen har de to tredeler av det amerikanske private dronemarkedet.

Men når de jobber med biler er det selvkjøring de konsentrerer seg om.

Denne bilen med 32kWt batteripakke (300 km rekkevidde) og 40 kW motor kommer også med nivå 2+ selvkjøringsegenskaper.

Det betyr for eksempel adaptiv cruise-kontroll ned til null, kjørefeltholder og -skifter, den stopper for fotgjengere, syklister og andre hindre, og den parkerer automatisk.

Det ligger mye maskinlæring og lokalisering og muligheter for å ta egne beslutninger i denne pakka som altså er bygget for å samle erfaringer fra det virkelige livet som kan brukes til senere utvidelse av tjenestene.

Powered by Labrador CMS