Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar
Hongqi E-HS9 Exclusive
Foto: Øivind Skar

Hongqi E-HS9 Exclusive

Vil du vekke oppsikt i trafikkbildet er det bare å se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at pampeveldets biler skal være – uten av den grunn å koste skjorta.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021

Hyrer du inn en Giles Taylor for å tegne bilen din, designer med lang fortid hos Rolls-Royce og med SUV-en Cullinan som siste prosjekt på samvittigheten, så ligger det i dagen forventninger om at det som kommer ut av prosessen skal vekke oppsikt slik det britisk/tyske luksusmerket gjør. Eller i det minste signalisere status og rikdom.

Flytt deg, for her kommer jeg!

LANG HISTORIKK
At Hongqi E-HS9 vekker oppsikt hersker ingen tvil om. Den er diger som en Rolls, og den høye og iøynefallende grillen med rød midtstripe på panseret gir klare assosiasjoner til parader og representasjon.

Sånn sett bekrefter Hongqi historien. Som Kinas eldste bilprodusent med røtter drøyt 60 år tilbake, har Hongqi – som et merke i FAW-gruppen – bygd biler til det kinesiske lederskapet og levd opp til betydningen av navnet: Røde fane!

Men FAW er mer enn Hongqi og har lang historikk med å bygge Audi og Volkswagens biler for det kinesiske hjemmemarkedet. Og etter hvert også Toyota, alt i partnerskap med den originale merkevaren. Slikt blir det mange biler av, hele 3,7 millioner i 2020.

Men nå vil Hongqi ut i verden for å bevise at kinesisk elbil-luksus lar seg selge uten at det nødvendigvis står Rolls-Royce på prislappen. Så de starter like godt med Norge som utgangspunkt på vei mot å bli et premium EV-merke i Europa.

UTSTYRSLESSET
Egentlig burde jeg satt meg i en av de to dype stolene i andre seterekke og bare ropt til kollegaen: Kjør meg til min redaksjon, til Bilforlaget.

Men siden jeg er altfor høflig til å antyde slike tilbøyeligheter, ble det å gripe fatt i et av de Tesla S- og Jaguar-like utfelte dørhåndtakene, innta rattposisjonen, la softclose-teknologien lukke dørene med et aldri så lite sukk, skaffe oversikt over vegg-til-vegg-skjermene innrettet slik at passasjeren ikke kan lese førerskjermen, regulere fram passe lengde på sitteputen og deretter justere vinkelen på de vaffelformede ryggene i komfortposisjon.

Så var det bare å sjekke temperaturinnstillingen på den fjerde skjermen, den foran girvelgeren, og som siste forberedelse sørge for at luftfjæringen befant seg i riktig modus i forhold til veiene som lå forut. Men hvor var headupdisplayet?

Hele innstillingsprosedyren tok bortimot like lang tid som det tar å forberede en 737 på takeoff, men så var det ikke langt unna takeoff for Hongqi heller etter å ha sluppet løs 551 hestekrefter og 750 Nm i moment.

Å flytte drøyt 2,6 tonn fra stillestående til 100 på 4,9 sekunder, oppleves ganske voldsomt og sluker energi, så takk og pris for 90 kWt netto batteripakke (99 kWt brutto) som under litt mer sivilisert kjøring skal holde til 450 kilometer.

SVEVDE PÅ VEIEN
Så cruiset vi nedover mot Drammen på nylagt asfalt og knapt en lyd var å høre inne i bilen fra de 21 tommer store hjulene. Stillheten fikk meg en kort stund til å lure på om kineserne hadde bygd inn en form for Maglev-teknologi, at vi faktisk svevde over asfalten.

Igjen angret jeg på at jeg ikke hadde valgt en av de to førstesekretærstolene i andre seterekke. Også de med ekstra myke puter montert utenpå hodestøttene og det samme flotte vaffelmønsteret på seteryggene.

Om dette er på nivå med stjerneflaggskipet EQS fra Mercedes? Innvendig komfort og materialopplevelse: ikke så langt unna.

HALV PRIS
I forhold til chassisbygging og kjøreopplevelse har kineserne fortatt noe å lære. For om jeg skal være helt ærlig så når ikke Hongqi opp til det samme lekne kjørenivået som EQS, men bevares, bilen endrer karakter i de to sport-innstillingene.

Så er heller ikke prisen mer enn rundt det halve av hva nevnte og like lange tysker koster, sistnevnte dog ikke like brautende på veien.

Jeg er sikker på at neste generasjon Hongqi E-HS9 stiller med luftfjæring som tar fartshumpene enda bedre, men nå har jeg allerede beveget meg inn i et landskap som neppe betyr særlig mye for de 1000 kundene Hongqi håper å parkere hjemme hos neste år.

(Ved utgangen av april 2022 var det registrert 739 Hongqi hittil i år, det er flere enn merker som eksempelvis Opel, Porsche, MG og Citroën. Og langt foran de øvrige Kina-merkene. Red.anm.)

De første kundebilene ankommer landet rundt årsskiftet, koster fra 620.000 kroner med en aning mindre motoreffekt (435 hk) og rekkevidde (380 km), men fortsatt med firehjulsdrift og så mye utstyr at det gikk med hele to og en halv A4-side i kundebrosjyren for å få med alt - hvilket også betyr 1500 kg tilhengervekt og 220 volt uttak både bak og i ladekabelen.

Tilhengerfeste og 75 liter frunk er eneste ekstrautstyr til bilen og monteres i Norge. Alt annet på ønskelisten befinner seg i pakker.

GÅ FOR EXCLUSIVE
Premium-pakken (bilen koster med denne på plass 700.000 kroner) gir først og fremst mer motorkraft og bedre rekkevidde. Både Comfort og Premium leveres med 2+3+2-konfigurasjon.

Men for å være helt ærlig: på dette nivået passer det best med Exclusive 2+2+2 seteløsning og luftfjæring, så får det heller være at sluttprisen ender på 780.000 kroner (og 821.826 kroner for testbilens vedkommende) og at andre seterad med elektrisk regulering, varme og kjøling ikke kan felles ned for å maksimere bagasjevolumet. Det er trolig stort nok likevel.

DC-ladefart på maksimalt 108 kW overrasker. Den burde vært langt høyere, minst 150 kW for å være i nærheten av å matche eksempelvis Tesla.

HELST SVART
Svart er prestisjefargen, så det er hva de fleste som har forhåndsbestilt bilen skal ha. Alternativene inneholder grå og hvit med mulighet for svart tak.

Hongqi representeres i Norge av HBI som igjen er en del av Motor Gruppen med 44 forhandlere og servicepunkter spredd utover landet.

HBI-direktør Knut G.H. Aas presiserer at både Hongqi og importør ikke nøler med å ta den tiden som er nødvendig for å bygge et konsept som gir unike kundeopplevelser.

Hongqi er dermed det tredje kinesiske bilmerket bare i 2021 som tar sikte på å være en del av premium-segmentet i Norge. De to andre er NIO og BYD.

VI SYNES:

Glem at denne elbilen vekker mer oppsikt enn mange synes er ok, men nyt heller kreftene, komforten og alt den byr på av plass.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

* Luftfjæring, variabel

Kilde: Produsent/OFV

Hongqi E-HS9, Exclusive

Pris fra

Kr. 619.900

Pris prøvekjørt

Kr. 821.826

Motortype

Elektrisk

Motor foran

217 hk - 300 Nm

Motor bak

333 hk - 450 Nm

Samlet ytelse

551 hk - 670 Nm

Batteri (brutto/netto)

99/90 kWt

Lading DC/AC

108/11 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

4,9 sek

Toppfart

200 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

465 km

Dimensjoner (L/B/H)

521/201/173 cm

Akselavstand

311 cm

Bilvekt

2645 kg

Bakkeklaring

20 cm*

Tilhengervekt

1500 kg

Bagasjerom foran

75 liter

Bagasjerom bak

255 - 1747 liter

Garanti/km

5 år/150 000 km

Batterigaranti/km

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

Powered by Labrador CMS