-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utvider kabrioletsesongen
Mercedes rydder opp i bokstavkombinasjonene og har komplettert sin E-Klasse med en kabriolet som egner seg for mer enn strålende soldager. Vi har kjørt den.
Den nye Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet er basert på coupéen som ble lansert i fjor. Dermed er denne familien komplett med stasjonsvogn, sedan i tillegg til coupé og cabriolet.
LES: Tester og prøvekjøringer av ny E-Klasse
Den forrige fireseters Mercedesen uten tak, var CLK. Den var i stor grad basert på C-klassens sedan.
Til tross for at både coupé- og cabriolet-versjonen av den nye E-Klassen også har hentet noen deler fra dagens C-klasse, er det helt tydelig at Mercedes har foretatt en reposisjonering av disse todørsbilene inn i E-Klassen i et forsøk på å hente tilbake noe av den glamouren som hang ved disse bilene på 80- og 90-tallet.
Resultatet har blitt at vi har fått fire søsken i denne familien som nå henger mye tettere sammen enn på lenge.
Stofftak
Mercedes har vært smarte nok til å la E-Klassen beholde kalesjen, og ikke gå veien mot ståltak. Det har gjort at bilen kan få mer normale proporsjoner, og bedre plass i bagasjerommet.
Den godt isolerte canvas-toppen løftes eller senkes på 20 sekunder i hastigheter opp mot 40 kilometer i timen.
Med taket på, er det bortimot like komfortabelt og stille inne i denne som i coupéen med fast tak, og den isolerer godt både mot vind, vei og motorstøy.
Aerodynamikk i praksis
Målet for den nye kabrioleten i E-Klasse har vært krystallklart. Nemlig å gjøre det mer komfortabelt for både fører og alle tre passasjerene å kjøre med taket av gjennom en lang sesong.
Det skjer gjennom flere fikse aerodynamiske hjelpemidler. Aircap kaller Mercedes systemet som nå skal gjøre cabrioletfølelsen til noe man kan nyte mer enn bare om sommeren.
Når man bor i et land som faktisk besitter de fire årstider, og en hel del av alle sammen, kan det være vanskelig å forsvare kjøpet av en cabriolet – ikke minst overfor deg som skal bruke den.
Resultatet er kanskje ikke direkte estetisk vakkert når du står på utsiden, men for den som befinner seg inne i bilen, er det svært effektivt.
Prinsippet er ganske enkelt – man plasserer en spoiler oppe på frontruteramma som sørger for at luften i stedet for å spinne ned i kupeen, passerer over som om det faktisk var et tak der. Dager, måneder og år i vindtunnelen har gitt resultater.
Det hele krever et trykk på en knapp som sitter pent plassert under dekslet der manøvreringen av taket ellers også er plassert, og sørger for at en moderne tolkning av en gangstercap, løfter seg opp.
Dessuten har man varmluftskjerfet, som vi kjenner fra andre kabrioletmodeller. Det sender varm luft ut under hodestøtten, og gjør det komfortabelt å kjøre åpent, selv om temperaturen ligger under 10 varmegrader.
I tillegg har man plassert en vindskjerm helt bak mellom nakkestøttene i baksetet, som gjør at luften i kupeen blir svært rolig. Det gjør også at klimaanlegget fungerer langt bedre enn tidligere og gir mer stabil temperatur i bilen.
Cruiser
Det er ikke andre biler i denne klassen som har samme fokus på komfort som E-klasse.
Etter to dager med det vi kan kalle for en tidlig norsk sommer, sitter vi igjen med en klar opplevelse av at Mercedes har fortsatt med det arbeidet som vi har observert de siste årene, nemlig med å ta kontroll over komforttronen igjen.
Her hjemme er det først og fremst A5 som er hovedkonkurrent, og den henvender seg nok til et litt annet publikum enn hva E-klasse vil gjøre.
Kjøreopplevelsen ligger et sted mellom E- og C-Klasse – naturlig nok ettersom dette jo er en lett blanding av de to. Den føles stor ut når du strekker ut, men samtidig ganske smidig når veiene blir mer svingete.
Det er klart lagt vekt på det komfortable foran det sportslige.
Bredt utvalg av motorer
Mercedes byr også i cabrioleten på et bredt utvalg av motoralternativer. På dieselsiden starter man med E 220 med 170 hester. Neste trinn er E 250 med 204 hk før man avslutter med E 350 som har 231 hester.
Om man velger bensin, og det synes i hvert fall jeg at man fortsatt bør gjøre i en cabriolet, er det E 200 CGI som er den minste motoren.
Etter å ha benyttet kompressormating til sine bensinmotorer i over 100 år, har nemlig Mercedes nå meldt overgang til mer effektive turbomotorer med direkteinnsprøytning.
BilNorge.no kjørte den lille bensinmotoren, som til tross for navnet altså er en 1,8-liter, under lanseringen, og synes den passer svært godt i en bil som denne.
Motoren fremstår slik moderne bensinturboer gjør om dagen, fleksibel og sterk. Rett og slett en motor som kler denne bilen svært godt.
Den nye cabrioletversjonen av E-Klasse er nemlig først og fremst en utrolig komfortabel bil, og denne motoren gir deg mer enn nok krefter til det meste du kan tenke deg å gjøre i Norge.