-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sammen om småbil
Tvilling-modeller blir den nye i-MiEV
Heller ikke Nissan kan ha unngått å se at verdens mest solgte elbil er en mini som nesten tilsvarer deres gamle elbil-pioner, i-MiEV. Så dermed lager Nissan sin versjon igjen.
Sakura heter den nyeste elektriske minien til Nissan. En Kei-bil, med alle Kei-bilenes formalitets-fordeler i Japan.
Og med alle småbilenes mer generelle fortrinn også, som for eksempel lav vekt (rett over et tonn) og lav pris (fra € 12.000 til € 20.000 for den som er lastet til ripa med utstyr).
Nissan har tatt med seg søster-selskapet, Mitsubishi, på turen – der heter modellen eK X.
Det er like stor sjanse for at Mitsubishis versjon kommer til oss, som Nissans Sakura.
Ingen.
God plassutnyttelse
Bilen er allikevel interessant, for den viser hva dagens bilkonstruktører kan få ut av biler som er pakket inn i så trange mål. 340 x 148 x 166 centimeter er egentlig definert av regelverket. Akselavstanden er på 2,50 meter og det påstås at bagasjerommet er på 107 liter.
Motoren yter 47 kW og 195 Nm. Derfor en toppfart på 130 km/t. Batterikapasiteten på 20 kWt skal rekke inntil 180 km.
At japanerne synes det er greit med småbiler er markedet et bevis på. 31 millioner slike biler finnes i japansk biltrafikk. Men de aller fleste er utstyrt med 660 kubikk forbrenningsmotorer – det største som tillates av Kei-reglementet.
Elbiler som disse har det vært langt mellom. Heller ikke i-MiEV var særlig populær på hjemmemarkedet.
Håper på oppblomstring
Men det burde endre seg nå, håper Riho Suzuki – hun er produktsjef for Sakura. Ved introduksjonen la hun stor vekt på at her var det hentet mye fra bestselgeren Leaf som så var skalert ned. Det viktigste var åpenbart batteriet og batteristyringen.
Hun la også stor vekt på at i motsetning til billigbiler som Dacia Spring og Smart EQ, var Sakura bygget i Japan og ikke i Kina.
Et problem for salget er nok at Japan har forbausende få tilgjengelige ladepunkter. Alle håper det vil bedre seg nå som BYD også har startet elbilsalg i Japan.
På tross av at disse bilene ikke akkurat er egnet til lange, raske turer vil toppmodellen av Sakura bli utstyrt med blant annet et 360-graders kamerablikk og med assistentsystem for nivå-tre autonomi på motorveien.
Og en pris på € 21.000 slik at mesteparten av vitsen har forsvunnet.