-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sammen om småbil
Tvilling-modeller blir den nye i-MiEV
Heller ikke Nissan kan ha unngått å se at verdens mest solgte elbil er en mini som nesten tilsvarer deres gamle elbil-pioner, i-MiEV. Så dermed lager Nissan sin versjon igjen.
Sakura heter den nyeste elektriske minien til Nissan. En Kei-bil, med alle Kei-bilenes formalitets-fordeler i Japan.
Og med alle småbilenes mer generelle fortrinn også, som for eksempel lav vekt (rett over et tonn) og lav pris (fra € 12.000 til € 20.000 for den som er lastet til ripa med utstyr).
Nissan har tatt med seg søster-selskapet, Mitsubishi, på turen – der heter modellen eK X.
Det er like stor sjanse for at Mitsubishis versjon kommer til oss, som Nissans Sakura.
Ingen.
God plassutnyttelse
Bilen er allikevel interessant, for den viser hva dagens bilkonstruktører kan få ut av biler som er pakket inn i så trange mål. 340 x 148 x 166 centimeter er egentlig definert av regelverket. Akselavstanden er på 2,50 meter og det påstås at bagasjerommet er på 107 liter.
Motoren yter 47 kW og 195 Nm. Derfor en toppfart på 130 km/t. Batterikapasiteten på 20 kWt skal rekke inntil 180 km.
At japanerne synes det er greit med småbiler er markedet et bevis på. 31 millioner slike biler finnes i japansk biltrafikk. Men de aller fleste er utstyrt med 660 kubikk forbrenningsmotorer – det største som tillates av Kei-reglementet.
Elbiler som disse har det vært langt mellom. Heller ikke i-MiEV var særlig populær på hjemmemarkedet.
Håper på oppblomstring
Men det burde endre seg nå, håper Riho Suzuki – hun er produktsjef for Sakura. Ved introduksjonen la hun stor vekt på at her var det hentet mye fra bestselgeren Leaf som så var skalert ned. Det viktigste var åpenbart batteriet og batteristyringen.
Hun la også stor vekt på at i motsetning til billigbiler som Dacia Spring og Smart EQ, var Sakura bygget i Japan og ikke i Kina.
Et problem for salget er nok at Japan har forbausende få tilgjengelige ladepunkter. Alle håper det vil bedre seg nå som BYD også har startet elbilsalg i Japan.
På tross av at disse bilene ikke akkurat er egnet til lange, raske turer vil toppmodellen av Sakura bli utstyrt med blant annet et 360-graders kamerablikk og med assistentsystem for nivå-tre autonomi på motorveien.
Og en pris på € 21.000 slik at mesteparten av vitsen har forsvunnet.