NIO lanserte sin nye ET5 Touring i Oslo

Nios sommerslepp:

To nye biler i ett smekk – SUV og stasjonsvogn

Nio legger stor vekt på å bygge communities – små Nio-samfunn. Derfor var også fanklubben invitert til Nio House i Oslo i forrige uke da det ble presentert to nye modeller. Og siden samfunnet eksisterer andre steder også, ble hele forestillingen streamet til tilsvarende anlegg i Bergen, Trondheim og Stavanger – og til det helt nyåpnede Nio House i Kristiansand.

Publisert

Bilene er Nios første stasjonsvogn – og deres tredje SUV.

Stasjonsvognen kjenner vi deler av fra tidligere. ET5 Touring heter den – med andre ord er den en ET5 med helt ny hekk.

Stasjonsvogn er kanskje riktig betegnelse, men ikke i gammel, kassete Herregårdsvogn-forstand.

Med et tak med en så nydelig krumming bakover at den godt kunne kalles coupé, er vel kanskje betegnelsen Shooting Break nærmere. Eller Sports Wagon – eller hva man kan finne på.

Forseggjort

Ikke misforstå – det er bagasjekapasitet der bak, dessuten ser lasterommet ut til å være mer forseggjort enn det som er vanlig – det er tydelig at interiørarkitektene ikke har stanset opp ved baksetet, men fortsatte å jobbe helt til den store bakdøren.

Innvendige lys der bak – som kan vippes ut og tas med som lommelykt når man skal slå opp teltet på svarte natta, er et typisk eksempel på «vi-tenker-på-deg»-detaljer.

Det har vært forholdsvis labert stasjonsvognsalg i Norge de siste årene.

Ikke så underlig – når 80 prosent kjøper elbil og elbilprodusentene ikke bygger slike karosserityper, sier det seg selv at det blir tørke på registreringsstatistikken.

Men så kom MG med sin i fjor. Og vi kan trygt regne med at det kommer flere nå som kineserne har gjenoppfunnet slike karosserier og europeerne er i gang igjen. Sjekk Opel Astra, for eksempel, ny i forrige uke.

Mange lastemuligheter

Stort panoramatak, berøringsfri åpning bak, skikkelig splitt i baksetet – også kinesere tar nå og da med seg ski til fjells eller surfebrett til sjøen – det er spennende tilbud i setene, varmepumpe i drivlinjen, en rekke støtte/sikkerhetsfunksjoner og den kan ta 75 kg på taket og dra 1400 kg.

Volumet bak er mellom 450 og 1300 liter, avhengig av baksetenes posisjon.

150 kW på forhjulene og 210 bak, og batteri på 75 eller 100 kWt. Hvis du skal leie batteriet, starter det hele på 439.000 kroner, kjøper du bil&batteri er prisen fra 533.000 (med det minste) til 620.500 kroner.

Målene er forresten 479 x 218 x 150 cm, på 289 cm akselavstand.

(saken fortsetter)

NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring

Kompakt SUV

Den nye SUV-en heter EL6 og er litt mer folkelig i størrelsen enn de vi kjenne derfra fra før.

La oss ta målene med en gang: 485 x 221 x 170 cm og 292. Ta en kjapp titt to linjer opp, og du ser at den er større enn ET5 Touring, men ikke dramatisk mye større. Og litt mindre enn EL7 og ikke fullt så litt mindre enn ES8.

I forhold til lillebror Touring er den dyrere også, men ikke dramatisk mye dyrere heller. 489.000 kroner pluss noe per måned, hvis du lar Nio fortsatt eie batteriet. Kjøper du med 75 kWt blir prisen 595.000 kroner, og med 100 kWt: kr 682.000.

For øvrig samme motoroppskrift som på lillebror. Og like mye, 75 kg, på taket og 1200 kg henger&last. Bagasjeplassen er 580 eller 1430 liter.

Stor nok?

Hvis det er enklest for deg å forholde deg til Tesla Model Y, er denne 10 cm lenger – vi kan med andre ord trygt kalle den ganske stor.

Det kjentes stort ut inni også – men jeg tror ikke jeg satt der mer enn tre minutter.

Stinn brakke i NIO House Oslo
Velkommen til presse og NIO community
Den norske NIO-sjefen Marius Hailer
NIO lanserte sin nye ET5 Touring i Oslo
NIO lanserte sin nye ET5 Touring i Oslo
Lekker hekk på NIO ET5 Touring
NIO EL7 lansering i Oslo
NIO EL7 lansering i Oslo
NIO EL7 lansering i Oslo

Samme opplegg for støttesystemer som ET5, smart matrix-lys og lidar og sensorer på alle bauger og kanter og diverse seteprogram som går utenpå topp-spesifikasjonene til Mercedes (tror jeg – jeg har ikke sjekket, men Nio-tilbudene er overveldende).

Smarte detaljer

Dessuten er det noen elegante små finter her også: for eksempel vindusviskere som er parkert i et område av frontruten som er oppvarmet når det er kaldt ute.

Burde gjøre det enda tryggere på vei hjem i påsken.

Nio tilhører også dem som sliter. Men det er i hvert fall ikke fordi de ikke prøver. På papiret ser spesifikasjonene veldig bra ut, designen er bedre enn mange andre sine, både inne og ute – og hvis servicemarkedet er like bra som gjestfriheten i Nio Housene, burde den boxen også kunne tickes av som mer enn bestått.

Dessuten har bilen, i motsetning til mange, et navn som både kan uttales, staves og som er lett å huske. Også er modellbetegnelsene deres logiske – igjen i motsetning til mange andre sine.

What’s not to like? som man sier.

Begge bilene skal leveres fra fjerde kvartal.

NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
NIO EL6
Powered by Labrador CMS