ET5 er NIOs minste og rimeligste modell, priset langt under momsgrensen. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: NIO ET 5

NIOs minste – til folkepris

– Dersom du bestiller i dag, så skal jeg gjøre alt jeg kan for at du får bilen levert i morgen, sier Marius Hayler i forbindelse med lanseringen av «kompakte» NIO ET5.

Publisert

Marius Hayler fronter NIO i Norge, og stråler som en skyfri sol når NIOs tredje modell nå rulles ut på norske veier. Og snart er den fjerde modellen også på plass, alle naturligvis med batteribytteteknologi. Leveringssituasjonen er bra, det opereres ikke med måneders ventetid slik enkelte merker sliter med.

– 97 prosent av kundene våre velger å abonnere på batteriet, fortsetter Hayler. Tre batteribyttestasjoner er nå operative og den fjerde åpner om kort tid. Ambisjonen er å ha 14 nye batteribyttestasjoner på plass i løpet av året, men fordi slike byggeprosjekter avhenger av flere faktorer enn de NIO rår over, så kan det bli forsinkelser. Så langt har de operative stasjonene gjennomført 1000 batteribytter. Et bytte tar fem minutter, omtrent den tiden det tar å fylle en bensin/dieseltank.

Venter på 150 kWt batteripakke

97 prosent av kundene velger å abonnere på batteriet

Når 150 kWt-batteriet som gir bortimot 1000 km rekkevidde kommer er heller ikke spikret, men Hayler håper det skjer i løpet av året.

Alle NIOs modeller sys over en lest som gjør at alle batteripakkene går om hverandre. Det betyr eksempelvis at ET5, så langt NIOs minste bilmodell med lengde på 4,79 meter, er hele 1,96 meter bred for å få plass til batteripakken.

Tesla Model 3-konkurrent

Selv om det ikke snakkes høyt om Tesla, er det ingen tvil om at Model 3 både er en viktig konkurrent til NIO ET5 og at de to bærer i seg mange likhetstrekk. Selv om ET5 er både lengre og bredere, er de begge klassiske sedanmodeller med mye motorkraft, god rekkevidde og et klart sportslig preg. Med 489 hk, innpå 300 hk på bakhjulene og resten foran, tar det bare 4,0 sekunder å komme seg til 100 km/t.

Begge har glasstak som nærmest dekker hele taket. Men der de to skiller lag er i materialvalg. NIO oppleves mer påkostet, men prises også noe høyere enn Model 3 med AWD. NIO leverer ingen biler i Norge uten firehjulsdrift.

Påkostet

Alle NIOs modeller sys over en lest som gjør at alle batteripakkene går om hverandre

Under et kort kjøreinntrykk på en av NAFs glattkjøringsbaner etterlates et inntrykk av en bil som ikke byr på overraskelser selv der underlaget virkelig er glatt, og at skrens lett lar seg kontrollere selv i sport +-programmet. I snø-programmet kravlet bilen i gang i en bakke jeg ikke hadde våget meg ut i på to bein.

Der de to øvrige NIO-modellene stiller med luftfjæring og flyt-komforten det gir, har ET5 mekanisk fjæring, men adaptive dempere demper den sportslige stivheten betydelig i komfort-modus.

Få kjøper batteriet

ET5 prises fra 426.000 kroner. Her er det bare viktig å huske at i tillegg til bilpris tilkommer 112.500 kroner for 75 kWt batteripakke eller 200.000 kroner for 100 kWt batteripakke, for de ytterst få som velger å kjøpe bil med batteri. Batteriabonnementsprisen er satt til 1.399 kroner for den minste pakken (75 kWt) og 1.999 kroner for den største (100 kWt), begge beløp per måned.

ET5 trekker 1400 kg etter det elektriske tilhengerfestet.

OPPSUMMERT

Nios minste og priset langt under momsgrensen. En sedan som går rett i strupen på Tesla Model 3.

NIO ET5

Pris u/batteriKr. 426 000
Pris m/75 kWtKr. 516 775
Pris m/100 kWtKr. 604 525
Batteripakke 75 kWtKr. 112 500
Batteripakke 100 kWtKr. 200 000
Batteri/mnd 75 kWtKr. 1 399
Batteri/mnd 100 kWtKr. 1 999
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk
Motor bak285 hk
Samlet ytelse489 hk/700 Nm
Batteri75/100 kWt
Lading DC/AC126/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,0 sekunder
Toppfart200 km/t
CO2/NOx0 g/km
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde 75 kWt (WLTP)419 - 456 km
Rekkevidde 100 kWt (WLTP)540 - 580 km
Rekkevidde 150 kWt (WLTP)Ikke oppgitt
Dimensjoner (L/B/H)479/196/150 cm
Akselavstand289 cm
Bilvekt (100 kWt)2 210 kg
Nyttelast405 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt1 400 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak386 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen

Bratt og glatt, men like fullt mulig å komme i gang med litt forsiktig pådrag. (Foto: Øivind Skar)
Her må det være noen som har studert Tesla Model 3 nøye. (Foto: Øivind Skar)
Minimalistisk, men ganske fint gjennomført med materialer som er gode å ta på. (Foto: Øivind Skar)
God plass i baksetet, men med forsetene i nedre posisjon lar det seg ikke gjøre å stikke føttene under stolene. (Foto: Øivind Skar)
Instrumentskjermen. Som på Tesla styres mange innstillinger via multifunksjonsknappene på rattet. (Foto: Øivind Skar)
I hvert program oppgis aktuelle egenskaper. (Foto: Øivind Skar)
Klassisk sedan med tradisjonelt bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
Mens de øvrige bilene til NIO har bremser fra Brembo, er bremsene på ET5 egenutviklet. (Foto: Øivind Skar)
Lidar og kameraer på taket klargjør bilen for selvkjør. Og naturligvis parkerer den selv. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS