NIO EL6 er familie-SUV som kryper under momsgrensen med batterileieavtale.

PRØVEKJØRT: NIO EL 6 – du ser den på Oslo Motor Show

Mer folkelig fra NIO

Nye modeller kommer tett fra NIO for tiden. Nå utvides programmet med en familiestor SUV og den er øyeblikkelig her.

Publisert Sist oppdatert

Det er med NIO som med Apple. Når de først lanserer noe nytt, og i år har det skjedd nærmest ustoppelig, er nyheten her bare dager etter lanseringen. Sånn var det for noen uker siden med stasjonsvognen ET5 Touring, og slik er det med den nye SUV-en EL6 som så langt er NIOs minste SUV og henimot 200.000 kroner rimeligere enn litt større EL7. Men å se på EL6 som liten vil være en underdrivelse.

Med lengde på 4,85 meter er EL6 på ingen måte liten. Bredden på to meter betyr plass til tre voksne i baksetet.

Batteribytteprogrammet

Forklaringen på bilens størrelse, og spesielt bredden ligger i konseptet rundt batteribytteteknologien. Fordi NIOs nå seks modeller alle benytter batteri med samme størrelse, legger det føringer for plattformens utforming.

For som i alle NIOs modeller inngår også EL6 i batteribytteprogrammet som gir kunden to valg: enten å kjøpe bilen med 75 eller 100 kWt batteripakke, eller å kjøpe bilen uten batteri og deretter leie batteriet mot en månedlig avgift avhengig av batteriets størrelse. 

Her er det viktigste prisene:

* Bil med 75 kWt batteripakke: 595.016 kroner.
* Bil med 100 kWt batteripakke: 682.766 kroner
* Bil uten batteri: 489.000 kroner.
* Månedsleie 75 kWt: 1.399 kroner.
* Månedsleie 100 kWt: 1.999 kroner.
* I månedsleien inngår to batteribytter. Deretter 100 kroner per bytte.
* Kilowattpris på batteribyttestasjonene. 4 kroner.

Fortsatt velger 95 prosent av NIOs kunder å kjøpe bilen med batterileieavtale og grunngir dette med sikkerheten som ligger i alltid å være garantert et velfungerende batteri og muligheten til å oppgradere batteristørrelsen om behovet endres

Fortsatt velger 95 prosent av NIOs kunder å kjøpe bilen med batterileieavtale og grunngir dette med sikkerheten som ligger i alltid å være garantert et velfungerende batteri og muligheten til å oppgradere batteristørrelsen om behovet endres.

Mye til felles med ET5

Selv om EL6 bare er seks centimeter kortere enn EL7, har den mer til felles med sedan/stasjonsvogna ET5 enn storebroren. Forklaringen ligger blant annet i teknikken og i utstyret som følger bilen. Eksempelvis har de større og mer kostbare NIO-bilene luftfjæring mens ET5 og EL5 kun leveres med mekanisk fjæring, dog et helt nyutviklet. NIO oppgir 50/50 vektfordeling.

Mye er gjenkjennbart fra de andre NIO-modellene, og det er lett å finne seg til rette i det Tesla-minimalistiske interiøret med en Ford Mustang Mach-E-stor instrumentskjerm og en stor, vertikalt montert funksjons- og infotainmentskjerm montert i overgangen mellom stor midtkonsoll og dashbordet. De fleste funksjonene i bilen hentes opp fra skjermen, hvorpå noen stemmestyres mens andre betjenes via knapper på rattet. Midtkonsollen inneholder kun tre knapper i tillegg til girvelgeren.

Selvfølgelig firehjulsdrift

Som de øvrige modellene fra NIO trekker også EL6 på begge aksler. Inntil 286 hk bak og 204 foran gjør den styggrask med sprint til 100 km/t på 4,5 sekunder i sportsmodus.

Langt ruller den også. Det minste batteriet (75 kWt) holder til drøyt 400 km kjøring. Legg så på 120 km ved å velge den største pakken (100 kWt). Leveringstart for den bebudede 150 kWt batteripakken er foreløpig satt på pause på grunn av kostnadene knyttet til råvareprisene.

God lastekapasitet

NIO EL6 trekker inntil 1.200 kg tilhenger, 200 kg mindre enn rimeligere ET6 Touring. Til gjengjeld laster den innpå 200 liter mer bagasje når bakseteryggene legges ned hvilket betyr inntil 668 liter bagasje inkludert rommet under gulvet med baksetet i bruk, og 1.430 liter med seteryggene nede. Takk og pris for 40/20/40 seteryggsplitt som gjør det mulig å få med mange par ski inne i bilen.

EL6 er første NIO med LED Matrix-lys, de styres både av Lidar og bilene kameraer.

NIO EL6 står naturligvis på Oslo Motor Show siste helgen i oktober. En mer omfattende test av bilen leser du i neste BilAutofil.

NIO EL6

Pris u/batteriKr. 489 000
Pris m/75 kWt batteriKr. 595 016
Pris m/100 kwt batteriKr. 682 766
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk
Motor bak286 hk
Samlet ytelse490 hk/700 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,5 sek
Toppfart200 km/t
Batteri75/100 kW
Lading DC/AC120/22 kW
Ladefart 10-80%Ikke oppgitt
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)406/529 km
Dimensjoner (L/B/H)485/200/170 cm
Akselavstand292 cm
Bilvekt2 353 kg
Nyttelast415 kg
Bakkeklaring13,5 cm
Tilhengervekt1 200 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak668 - 1 430 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP**Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen.

NIO EL6, seneste skudd på NIOs modelltre.
EL6 er NIOs minste SUV i Norge.
Minimalistisk a la Tesla.
Setet er så bredt at tre voksne har grei plass.
Ikke noe å si på sittekomforten.
Dørrammer så tykke at en skulle tro bilen er «skuddsikker».
LED Matrix er standard.
Lidar sammen med kameraene brukes blant annet til å styre matrixlyset.
Stort rom til ladekabler og annet løsøre under bagasjeromsgulvet.
Tøff girvelger.
Bra lys og gode handleposekroker.
Dette er plassen til Nomi. Hun er tilvalg i EL6.
Powered by Labrador CMS