-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

PRØVEKJØRT: NIO EL 6 – du ser den på Oslo Motor Show
Mer folkelig fra NIO
Nye modeller kommer tett fra NIO for tiden. Nå utvides programmet med en familiestor SUV og den er øyeblikkelig her.
Det er med NIO som med Apple. Når de først lanserer noe nytt, og i år har det skjedd nærmest ustoppelig, er nyheten her bare dager etter lanseringen. Sånn var det for noen uker siden med stasjonsvognen ET5 Touring, og slik er det med den nye SUV-en EL6 som så langt er NIOs minste SUV og henimot 200.000 kroner rimeligere enn litt større EL7. Men å se på EL6 som liten vil være en underdrivelse.
Med lengde på 4,85 meter er EL6 på ingen måte liten. Bredden på to meter betyr plass til tre voksne i baksetet.
Batteribytteprogrammet
Forklaringen på bilens størrelse, og spesielt bredden ligger i konseptet rundt batteribytteteknologien. Fordi NIOs nå seks modeller alle benytter batteri med samme størrelse, legger det føringer for plattformens utforming.
For som i alle NIOs modeller inngår også EL6 i batteribytteprogrammet som gir kunden to valg: enten å kjøpe bilen med 75 eller 100 kWt batteripakke, eller å kjøpe bilen uten batteri og deretter leie batteriet mot en månedlig avgift avhengig av batteriets størrelse.
Her er det viktigste prisene:
* Bil med 75 kWt batteripakke: 595.016 kroner.
* Bil med 100 kWt batteripakke: 682.766 kroner
* Bil uten batteri: 489.000 kroner.
* Månedsleie 75 kWt: 1.399 kroner.
* Månedsleie 100 kWt: 1.999 kroner.
* I månedsleien inngår to batteribytter. Deretter 100 kroner per bytte.
* Kilowattpris på batteribyttestasjonene. 4 kroner.
Fortsatt velger 95 prosent av NIOs kunder å kjøpe bilen med batterileieavtale og grunngir dette med sikkerheten som ligger i alltid å være garantert et velfungerende batteri og muligheten til å oppgradere batteristørrelsen om behovet endres
Fortsatt velger 95 prosent av NIOs kunder å kjøpe bilen med batterileieavtale og grunngir dette med sikkerheten som ligger i alltid å være garantert et velfungerende batteri og muligheten til å oppgradere batteristørrelsen om behovet endres.
Mye til felles med ET5
Selv om EL6 bare er seks centimeter kortere enn EL7, har den mer til felles med sedan/stasjonsvogna ET5 enn storebroren. Forklaringen ligger blant annet i teknikken og i utstyret som følger bilen. Eksempelvis har de større og mer kostbare NIO-bilene luftfjæring mens ET5 og EL5 kun leveres med mekanisk fjæring, dog et helt nyutviklet. NIO oppgir 50/50 vektfordeling.
Mye er gjenkjennbart fra de andre NIO-modellene, og det er lett å finne seg til rette i det Tesla-minimalistiske interiøret med en Ford Mustang Mach-E-stor instrumentskjerm og en stor, vertikalt montert funksjons- og infotainmentskjerm montert i overgangen mellom stor midtkonsoll og dashbordet. De fleste funksjonene i bilen hentes opp fra skjermen, hvorpå noen stemmestyres mens andre betjenes via knapper på rattet. Midtkonsollen inneholder kun tre knapper i tillegg til girvelgeren.
Selvfølgelig firehjulsdrift
Som de øvrige modellene fra NIO trekker også EL6 på begge aksler. Inntil 286 hk bak og 204 foran gjør den styggrask med sprint til 100 km/t på 4,5 sekunder i sportsmodus.
Langt ruller den også. Det minste batteriet (75 kWt) holder til drøyt 400 km kjøring. Legg så på 120 km ved å velge den største pakken (100 kWt). Leveringstart for den bebudede 150 kWt batteripakken er foreløpig satt på pause på grunn av kostnadene knyttet til råvareprisene.
God lastekapasitet
NIO EL6 trekker inntil 1.200 kg tilhenger, 200 kg mindre enn rimeligere ET6 Touring. Til gjengjeld laster den innpå 200 liter mer bagasje når bakseteryggene legges ned hvilket betyr inntil 668 liter bagasje inkludert rommet under gulvet med baksetet i bruk, og 1.430 liter med seteryggene nede. Takk og pris for 40/20/40 seteryggsplitt som gjør det mulig å få med mange par ski inne i bilen.
EL6 er første NIO med LED Matrix-lys, de styres både av Lidar og bilene kameraer.
NIO EL6 står naturligvis på Oslo Motor Show siste helgen i oktober. En mer omfattende test av bilen leser du i neste BilAutofil.
NIO EL6
Pris u/batteri | Kr. 489 000 |
Pris m/75 kWt batteri | Kr. 595 016 |
Pris m/100 kwt batteri | Kr. 682 766 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk |
Motor bak | 286 hk |
Samlet ytelse | 490 hk/700 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,5 sek |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri | 75/100 kW |
Lading DC/AC | 120/22 kW |
Ladefart 10-80% | Ikke oppgitt |
Strømforbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | 406/529 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 485/200/170 cm |
Akselavstand | 292 cm |
Bilvekt | 2 353 kg |
Nyttelast | 415 kg |
Bakkeklaring | 13,5 cm |
Tilhengervekt | 1 200 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 668 - 1 430 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP** | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. |