PRØVEKJØRT: Opel Grandland Electric AWD

Endelig familie-Opel

Her og der har Grandland med firehjulsdrift noe å gå på, men helheten tiltaler - og prisen gjør den spennende.

Publisert

Opel var tidlig ute med elbil og Ampera gjorde nær på storeslem. Siden det, har det gått i småbilen Corsa og den lille forhjulsdrevne crossoveren Mokka.

Endelig er de her med biltypen de fleste kjøper: Familie-SUV med firehjulsdrift.

Nye Grandland kommer på plattformen Stella Medium, konstruert for elbil, men med mulighet for hybrid. Som er uaktuelt i Norge. Under skallet deles ting med biler som Peugeot 3008/5008 og flere kommende modeller fra søstermerker.

God design og ekstra bred skjerm.

Passe men billig

Batteriet på 73 kWt brutto er omtrent som på oppdaterte Toyota bZ4X og dermed merkbart mindre enn i de fleste konkurrentene. De to større batteri-valgene kommer foreløpig ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

Rekkevidden er likevel akseptabel, med 505, 493 og 494km avhengig av om du veger Edition, GS eller Ultimate utstyrsnivå. Forvarming av batteriet er på plass, hurtiglading kan skje med effekt opp til 160 kW.

I det hele tatt føles denne bilen usedvanlig velbygget og godt sammenskrudd – som et helt stykke – laget for å holde.

Kapasitetene gjenspeiler seg i prisen, den starter på 449 900 og ender på 499 900, det gjør dette til en av de billigste i segmentet. Forutsatt at du er forsiktig med utstyret ut over hva som inngår i de tre pakkene.

Resten av Grandland treffer klassen midt i blinken, den har 325 hestekrefter, måler 4,65 meter, tar 485 liter i bagasjen og kan trekke 1 350 kg tilhenger.

18 cm bakkeklaring, 80 kg taklast og tredelt baksete-nedfelling kompletterer bildet norske familier gjerne vil se.

Skarpe LED-detaljer.
Opplyst Opel-blitz.

Skarp design

Den treffer til å begynne med godt på design, med langt mer markert og barskt utseende enn rivalene med såpestykke-form. Ultraklare LED-lys i begge ender med skarpt detaljnivå, tilfører det siste lille.

Og så har vi det digre panseret. Som ikke bare gjør seg fra utsiden, men føles kult å se ut over fra førerplass – særlig med den typiske Opel-profilen langs midten.

Det fortsetter på innsiden. I kontrast både til Opel fra før og konkurrenter, er linjene skarpe og tydelige. Avrundet, minimalistisk og kjedelig, er det ikke her.

Utstrakt bruk av stoff i kombinasjon med solid byggekvalitet, sikrer god, tysk følelse. I det hele tatt føles denne bilen usedvanlig velbygget og godt sammenskrudd – som et helt stykke – laget for å holde.

Mens baksetet er akkurat så romslig du tenker det bør være i en elektrisk familiebil, er forsetene i god Opel-tradisjon noe for seg selv. De er minst like gode å sitte i som utseendet antyder, jeg tror ikke noen i denne prisklassen kan matche. Justeringsmulighetene er tilsvarende gode.

Klassens beste seter.
Typisk elbil-romslig bak.

Småplukk

Ordentlige rattknapper.

Betjeningen er mer todelt, på den ene siden er rattet og knappene i rattet gode, og skjermløsningene både stilige og smarte i utformingen. Legg merke til at midtskjermen er uvanlig bred.

Alt virker, og når du har lært deg hvordan, går det fint. Men at det har ligget noen form for kongstanke bak, eller system i hvordan skjermenes innhold er utformet, er vanskelig å se. System og orden er vanskelig å finne.

Vippebrytere for temperaturjustering og volumhjul er bra, men sete- og rattvarme burde vært på knapper, det samme gjelder hurtig-kansellering av uønskede førerassistentsystemer som fartsgrensevarsling.

Bedre her enn på skjerm.

Popup-beskjeder som gjør at du må vente til de forsvinner før du kan trykke videre på skjermen, og en startknapp som må holdes inne unaturlig lenge, er også blant momentene som trenger bedring.

Et knappetrykk unna

Ute på veien er det også et par ting å påpeke.

Firehjulsdrift får du nemlig ikke før du aktivt velger det via en knapp, eller du trenger det så mye at du allerede burde hatt det. Å gi på ut av svingene og kjenne forhjulene kjempe, når det er helt unødvendig siden du faktisk har firehjulsdrift, er, vel, unødvendig.

Lokk over ladeplaten.

Og det skjer til tross for at du ikke får alle kreftene. I likhet med firehjulsdriften, kommer det kun om du velger et annet modus enn det den starter i, eller gasspedalen går helt i gulvet.

Men du kan selvsagt trykke på knappen i midtkonsollen og unngå alt dette.

Resten av kjøreopplevelsen er fulltreff, lett klassebest i Stellantis-familien, og slett ikke uredd konkurranse.

Styringen er supert vektet og akkurat passe direkte, like velavveid og naturlig som pedalfølelsen. For dette er ting ingeniørene i Rüsselsheim åpenbart har fått lov til å fikle med, og da blir det bra.

10 høyttalere og 690 W gir god lyd.

Fjæringen er stiv men tar likevel unna det verste, og sammen med behagelig lavt støynivå, glimrende seter og godt ratt, føler jeg tydelig trang til å legge mange mil bak meg.

Grandland AWD kommer med en liten liste nedarvede Stellantis-særegenheter noen kunne klart seg uten, men treffer på de viktige tingene.

Du skal være klar over at batteri-kapasiteten er mindre, og det kan være lurt å begrense seg på ekstrautstyret for å holde prisen lav.

Men kombinasjonen av design, plass, kvalitet og kjørefølelse, tilfører noe nytt i klassen - og gjør Grandland til en spennende deal.

Stort bagasjerom, tredelt baksete.

Opel Grandland Electric AWD

Pris fraKr. 434 900
Pris denne modellKr. 449 900
Pris testbilKr. 537 175
MotorElektrisk x 2
Samlet effekt325 hk/509 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t6,1 sek
Toppfart180 km/t
Energiforbruk17,9 kWt/100 km
Rekkevidde494 km
Lading DC/AC160/11 kW
Mål LxBxH465/191/167 cm
Akselavstand279 cm
Bagasjerom485 - 1 580 liter
Batterikapasitet73 kWt brutto
Egenvekt2 215 kg
Tilhengervekt1 350 kg
Garanti5 år/100 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP4 stjerner/2025

Kilde: Produsent

Standardfargen Impakt Kopper er metallic.
Powered by Labrador CMS