Geely Galaxy Xingyuan er blant Kinas bestselgere om dagen.

Elbilene forbi fossilbilene i Kina

Etter en fintelling kan tyske Handelsblatt videreformidle at i april ble det for første gang solgt flere elbiler enn fossilbiler i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Det er faktisk bare fem år siden vi også var der. I 2020 ble det for første gang solgt flere elbiler enn fossile – da endte el-andelen på 54 %.

I Kina var april-tallene rundt 580.000 elbiler og rundt 560.000 forbrenningsbiler.

Endringen har vært kjapp: I januar var det en million fossilbiler og bare 400.000 elbiler.

Det er ingen tvil om at konflikten mellom USA og Iran er en stor del av årsaken:

Salget av elbiler skjøt skikkelig fart og nærmet seg bensinbilene i februar – det var da de høyere bensinprisene for alvor slo inn.

Problem for de tyske

For de tyske fabrikkene blir dette et ekstra problem. Det de virkelig tjener penger på i Kina, er bensin- og dieselmodellene. 

BMW har allerede senket sin 2026-prognose og snakker nå om en margin på bare tre prosent.

Det er i stor grad Kina-utsiktene som ligger bak dette. 

Også Mercedes-Benz og Volkswagen merker utviklingen godt. Fra januar til april halverte Volkswagen fossil-volumet.

Konsulentselskapet Marklines sier at fra januar til og med april sank salget av fossilbiler med 18 % mens de batterielektriske nøyde seg med 13 % nedgang.  

Biler med rekkeviddeforlenger gikk 20 % tilbake, mens plu-gin-hybridene sank med 30 %.

Powered by Labrador CMS