-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Startup-mentalitet skal redde Ford
Massive investeringer skal sikre arbeidsplasser og selskapets fremtid. Ford ønsker å gjenta suksessen de hadde med Model T, med en helt ny familie av rimelige elbiler.
Ford har omsider annonsert sin ambisiøse plan om intet mindre enn å revolusjonere det amerikanske markedet med en rimelig elektrisk pickup, med sikte på en pris rundt 30 000 dollar (omtrent 308.000 norske kroner), innen 2027. Det har Ford-toppsjef Jim Farley kunngjort.
Rundt 51 milliarder kroner skal Ford investere i prosjektene. 20 milliarder kroner skal gå til å oppgradere fabrikken i Kentucky, Louisville Assembly Plant.
Resten av investeringsrammen er avsatt for lenge
siden til batteriproduksjonen i Marshall, Michigan.
Ifølge selskapet skal industriell ekspertise kombinert med start-up mentalitet resultere i «Ford Universal EV Platform». Den nye ev-plattformen er designet for å muliggjøre lønnsom produksjon og raskere montering, inspirert av Teslas produksjonsprinsipper.
Raskere produksjon
Ford har planer om å utvikle en hel familie av rimelige biler på den nye plattformen. Plattformen vil redusere antall komponenter og arbeidsstasjoner. Først ut er pickupen som ifølge produsenten skal ha større plass til passasjerer enn Toyota RAV4, lasteplan og frunk.
Den nye modellen skal kunne produseres opptil 40 prosent raskere enn dagens modeller. Dette er takket være bruken av en felles plattform og en ny produksjonsprosess der bilens front, bakre del og batterimodul produseres parallelt på separate linjer før montering.
Prosessen er inspirert av Teslas nye produksjonsprinsipper inkludert gigacasting.

Lønnsomhet er viktig
Det skal også redusere kompleksitet og kostnader:
Plattformen reduserer antall komponenter med 20 prosent, krever 25 prosent færre festeanordninger og 40 prosent færre arbeidsstasjoner sammenlignet med et konvensjonelt kjøretøy, ifølge Ford.
Ford planlegger også å bruke billigere litiumjernfosfatbatterier produsert ved sitt nytt anlegg i Michigan, og Farley understreker viktigheten av at prosjektet er bærekraftig og lønnsomt fra starten av for å unngå å gjenta tidligere feil.
