-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kommer til Oslo Motor Show:
Lotus på vei til Norge
Lotus konverterer til strøm og inntar Norge. Men først inntar hyper-SUV-en Eletre Oslo Motor Show.
Allerede i juli kunne BilAutofils søsterpublikasjon BilNytt fortelle at Lotus ville presentere den nye elektriske SUV-en Eletre på Oslo Motor Show, og at jakten på et norsk agentnettverk var i gang. Lotus kontrolleres av kinesiske Geely Holding, en overbygning hvor blant annet Volvo, Polestar, Lynk & Co, Proton og Geometry hører hjemme.
Rik historie
Lotus’ historie er uløselig knyttet til Colin Chapman og selskapets sju verdensmesterskap i Formel 1. Modeller som Lotus Seven, Lotus Elan og Lotus Esprit står innskrevet i bilhistorien med fet skrift. Folkesportsbilen Elise, hvor Norsk Hydro bidro med aluminiumekspertise, var også basis for Roadster, Teslas første bilmodell.
For å få økonomien til å henge sammen samarbeidet Lotus etter hvert med flere bilprodusenter, blant annet Toyota. Det var også Lotus som designet chassiset til legendariske DeLorean, «Tilbake til Fremtiden»-bilen som det ruller noen av i Norge.
Velger SUV – som andre sportsbilprodusenter
Når Lotus nå først tar steget fra sportsbiler til SUV og beveger seg inn i den elektriske bilverden for å møte fremtiden og styrke bunnlinjen, trås det skikkelig til. Her skal det måles krefter med Porsche Taycan Cross Turismo, BMW iX M60 og AMG-utgaver av EQS, så det er format over prestasjonene. Med 600 hk og firehjulsdrift entrer Lotus «The Two-Second Club» som betyr 0-100 km/t på under tre sekunder.
Toppfarten oppgis til 260 km/t, 100 kWt batteripakke som med 800 volts teknologi lar seg lade med 350 kW fart, gjør det optimalt mulig å lade 400 km rekkevidde på bare 20 minutter. Rekkevidden stipuleres til rundt 600 km.
Nær selvkjør
Om ikke det er nok så vil LIDAR-teknologi (Light Detection and Ranging) ikke bare by på mer avansert førerstøtte, men også åpne for helautomatisk å ta deg til målet for kjøreturen skriver Lotus på sine hjemmesider.
Det betyr selvkjøring på nivå 4 hvor nivå 5 er biler uten ratt. Lotus Eletre blir ingen liten bil ettersom den strekker seg til 5,10 meter i lengde. Bilens akselavstand oppgis til 3,02 meter og høyden til 1,63 meter. Siden Eletre er en fireseter for å gi baksetepassasjerene best mulig komfort, kan ikke seteryggene legges ned. Det begrenser bagasjeplassen til rundt 400 liter, men på Tesla-vis rommer frunken 77 liter.
Bilen vil bli produsert i Kina og de første kundebilene ventes til Norge neste sommer.