-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kommer til Oslo Motor Show:
Lotus på vei til Norge
Lotus konverterer til strøm og inntar Norge. Men først inntar hyper-SUV-en Eletre Oslo Motor Show.
Allerede i juli kunne BilAutofils søsterpublikasjon BilNytt fortelle at Lotus ville presentere den nye elektriske SUV-en Eletre på Oslo Motor Show, og at jakten på et norsk agentnettverk var i gang. Lotus kontrolleres av kinesiske Geely Holding, en overbygning hvor blant annet Volvo, Polestar, Lynk & Co, Proton og Geometry hører hjemme.
Rik historie
Lotus’ historie er uløselig knyttet til Colin Chapman og selskapets sju verdensmesterskap i Formel 1. Modeller som Lotus Seven, Lotus Elan og Lotus Esprit står innskrevet i bilhistorien med fet skrift. Folkesportsbilen Elise, hvor Norsk Hydro bidro med aluminiumekspertise, var også basis for Roadster, Teslas første bilmodell.
For å få økonomien til å henge sammen samarbeidet Lotus etter hvert med flere bilprodusenter, blant annet Toyota. Det var også Lotus som designet chassiset til legendariske DeLorean, «Tilbake til Fremtiden»-bilen som det ruller noen av i Norge.
Velger SUV – som andre sportsbilprodusenter
Når Lotus nå først tar steget fra sportsbiler til SUV og beveger seg inn i den elektriske bilverden for å møte fremtiden og styrke bunnlinjen, trås det skikkelig til. Her skal det måles krefter med Porsche Taycan Cross Turismo, BMW iX M60 og AMG-utgaver av EQS, så det er format over prestasjonene. Med 600 hk og firehjulsdrift entrer Lotus «The Two-Second Club» som betyr 0-100 km/t på under tre sekunder.
Toppfarten oppgis til 260 km/t, 100 kWt batteripakke som med 800 volts teknologi lar seg lade med 350 kW fart, gjør det optimalt mulig å lade 400 km rekkevidde på bare 20 minutter. Rekkevidden stipuleres til rundt 600 km.
Nær selvkjør
Om ikke det er nok så vil LIDAR-teknologi (Light Detection and Ranging) ikke bare by på mer avansert førerstøtte, men også åpne for helautomatisk å ta deg til målet for kjøreturen skriver Lotus på sine hjemmesider.
Det betyr selvkjøring på nivå 4 hvor nivå 5 er biler uten ratt. Lotus Eletre blir ingen liten bil ettersom den strekker seg til 5,10 meter i lengde. Bilens akselavstand oppgis til 3,02 meter og høyden til 1,63 meter. Siden Eletre er en fireseter for å gi baksetepassasjerene best mulig komfort, kan ikke seteryggene legges ned. Det begrenser bagasjeplassen til rundt 400 liter, men på Tesla-vis rommer frunken 77 liter.
Bilen vil bli produsert i Kina og de første kundebilene ventes til Norge neste sommer.