-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser

Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA 350 4Matic
Endelig tilbake
Etter nær tre års fravær er Mercedes-Benz CLA tilbake på norsk asfalt. Pris fra 549.900 kroner. Men kundebilene kommer først til våren. Da kommer også Shooting Brake-utgaven.
Til glede for entusiaster: Alt som lukter av elektrisk drift i navnet er borte når Mercedes-Benz nå relanserer CLA. Ikke noe EQ-bokstaver på hekkluka når de første eksemplarene av den kompakte og ganske lekre firedørs kupéen med rammeløse vinduer nylig entret det norske veinettet.
Men tro ikke at MB-importør Bertel O. Steen også tar hjem den ladehybride varianten av CLA slik de gjorde med forrige generasjon. Nei, kun de elektriske drivlinjene er aktuelle for Norge hvor den bakhjulsdrevne CLA 250 (272 hk/335 Nm) representerer innsteget og kampanjeprises til 549.900 kroner før tilvalg.
50 000 kroner ekstra for 4x4
Legg på akkurat 50.000 kroner, og MB oppgraderer til firehjulsdrift og 353 hk/515 Nm. I tillegg kan den firehjulsdrevne trekke tilhenger på 1 800 kg mens den bakhjulsdrevne drar 300 kg mindre. At tilhengerfestet inkluderes i basispakken er viktig for mange.
Innstegsprisen er identisk med hva CLA med bensinmotor kostet for tre år siden (250e Plus), mens 350-varianten med AMG-pakke og 4x4 nå koster 161.000 kroner mindre.
Knallhard priskonkurranse i nivået fra 500.000 opp til 650.000 kroner har tvunget MB til å utstyre bilen forholdsvis bra før tilvalg. Her er oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute under pusserbladene.
Mer utstyr – mindre skreddersøm
Legg på akkurat 50.000 kroner, og MB oppgraderer til firehjulsdrift og 353 hk/515 Nm
Selvfølgelig har CLA avstandstilpasset cruisekontroll, opplyst stjernegrill med 142 stjerner, baklys med stjerneutforming og panoramaglasstak, mens to-sone klimaanlegg, elektrisk bakluke, headupdisplay, Burmester lydanlegg, 360 graders kameravisning og passasjerdisplay koster ekstra i pakkeløsninger.
Dette er pakkene:
- Premium: Kr. 39 920,-
- Premium Plus: Kr. 58 160,-
- AMG-Line: Kr. 43 040,-
- Nattpakke: Kr. 12 800,-
- Burmester-lydanlegg: Kr. 14 400,-
- Kjøreassistentpakke: Kr. 24 000,-
- 360-kamera: Kr. 8 000,-
En ventepølse?
Spørsmålet er likevel om ikke, kupé-utgaven som nå er på vei til forhandlerne som demobiler, like fullt bare er ventepølsen i påvente av den enda lekrere stasjonsvognen – Shooting Brake. Selv om sistnevnte kun er vist, men ikke priset eller lansert i Norge, kommer kundebilene av de to variantene til landet omtrent samtidig utpå vårparten.
Stasjonsvognen med et sannsynlig pristillegg på rundt 20 000 kroner, vil kunne tilby plass til mer bagasje og bedre takhøyde for baksetepassasjerene.
Ikke bare har tredje generasjon CLA klare likhetstrekk med forgjengeren og er med utvendig lengde på 4,72 meter identisk stor med Tesla Model 3. Fortsatt åler man seg inn i CLAs baksete, det sittes lavt over gulvet med dårlig støtte til lårene og betydelig fare for å dunke hodet i grasstaket for passasjerer med lang overkropp.
Lett å like
Vurdert fra førerplass er det lett å like CLA. Bilen kjører bra, er komfortabel og menyene byr ikke på store utfordringer å finne fram i fordi så mange funksjoner styres med knapper på rattet. Premiumpakken inneholder dør til dør skjermplanke som åpner for at passasjeren kan orientere seg på egen skjerm slik det har vært mulig i eksempelvis EQE og EQS/Maybach.
Spørsmålet er likevel om ikke, kupé-utgaven som nå er på vei til forhandlerne som demobiler, like fullt bare er ventepølsen i påvente av den enda lekrere stasjonsvognen – Shooting Brake
To-trinns girkasse på bakakselen og ut/innkobling av forakselen på millisekunder på den firehjulsdrevne senker strømforbruket.
Ekstrem rekkevidde
Når produsenten oppgir 779 km rekkevidde under norske forhold fra en 85 kWt netto batteripakke, er det noe om skurrer når WLTP-forbruket samtidig oppgis til 14,7 kWt/100 km (OFV). Da harmonerer det mer med snaut 600 km bruksrekkevidde, som likevel vil være i toppsjiktet i dag.
Regenereringen styres i to trinn via girvelgeren. Kraftigste trinn betyr i praksis én-pedals funksjon ved at bilen stanser helt opp.
CLA bygges på MBs nye MMA-plattform. Det betyr 800 volt teknologi og mulighet for å lade batteriet med inntil 320 kW. Optimalt oppgir produsenten inntil 310 km rekkevidde med ti minutters lading, men hvor teoretisk dette tallet er gjenstår å se.
Imidlertid burde siste rest av rekkevidde- og ladeangst herved være ryddet av veien.
Stor frunk
MB oppgir bagasjerommets størrelse til 405 liter og 455 liter når brønnen under gulvet inkluderes. Frunken laster hele 101 liter. Tredelt bakseterygg (40/20/40) gjør det enkelt å frakte med eksempelvis ski i bilen.
Er det noe annet enn plassen i baksetet som rekker ned? Jo, dekkstøyen inne i bilen som ikke akkurat dempes ved å utstyre bilen med 35 profil på 19 tommers felg når 18-tommere er standard, selv i AMG-pakken.
CLAs historie går tilbake til 2013 med modellendring i 2019. 4 657 av dem ha funnet veien til Norge når bruktimporten regnes med. Shooting Brake utgjør snaut ti prosent av volumet.
OPPSUMMERT
Lekker firedørs kupé, men trolig kun en ventepølse inntil Shooting Brake-variantene er på plass.
Mercedes-Benz CLA
250+ | 350 4Matic | |
Pris fra | Kr. 549 900 | Kr. 599 900 |
Pris testbil | … | Kr. 706 220 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | … | 109 hk |
Motor bak | 272 hk | 272 hk |
Samlet ytelse | 272 hk/335 Nm | 354 hk/515 Nm |
Drivlinje | 2A, bakhjulsdrift | 2A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,7 sek | 4,9 sek |
Toppfart | 210 km/t | 210 km/t |
Batteri (netto) | 85 kWt | 85 kWt |
Lading 800 volt DC | 320 kW | 320 kW |
Lading 400 volt DC | 100 kW | 100 kW |
Ladning AC | 11 kW | 11 kW |
Ladetid 10-80 % | 22 min | 22 min |
Strømforbruk/100 km | 12,2 kWt | 14,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 694 km | 672 (779)km |
V2L/230V | 3,3 kW | 3,3 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 472/184/147 cm | 472/184/147 cm |
Akselavstand | 279 cm | 279 cm |
Bilvekt | 1 890 kg | 2 120 kg |
Nyttelast | 455 kg | 380 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 1 500 kg | 1 800 kg |
Bagasjerom foran | 101 liter | 101 liter |
Bagasjerom bak | 405/455 liter | 405/455 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. |