Lotus Envya

Spionbilder

Lotus tester ny sedan i kulda

Lotus, tradisjonelt kjent som britisk sportsbilprodusent, benyttet Oslo Motor Show til å lansere SUV-en Eletre. Her er beviset for at de har flere biler under utvikling.

Publisert

Lotus ble i 2017 overtatt av kinesiske Geely som også eier merker som Volvo, Polestar, Lynk & Co samt en rekke merker som foreløpig kun selges i Kina. Vi har nylig presentert tre av disse, Radar, Galaxy og Zeekr.

Sedanen på bildene har betegnelse Type 133 under utviklingen, men alt tyder på at det offisielle navnet blir Envya når den avdukes senere i år.

Serie med elbiler

Lotus, som er kjent for sine lettvekts sportsbiler, har annonsert at de skal lansere en serie med elbiler. I tillegg til SUV-en Eletre dreier det seg om sedanen på bildene, en kompakt crossover (Type 134) og en sportsbil (Type 135).

Eletre kan allerede i dag reserveres på Lotus’ hjemmesider med priser fra 999.990, og utleveringene forventes å starte til sommeren. De har også åpnet et norsk Lotus Centre i magasinet Steen & Strøm i Oslo sentrum.

Vises i 2023

Ifølge offisiell informasjon fra Lotus skal sedanen avdukes senere i år mens den kompakte crossoveren kommer i 2025 og sportsbilen i 2026. Sistnevnte forventes å bli etterfølgeren til Elise, og den skal bygges på en helt ny plattform som utvikles i fellesskap med Renault-eide Alpine.

Sedanen på bildene har en coupé-aktig takbue, og selv om den er kamuflert kjenner vi igjen designelementer fra Eletre. Som SUV-en er den også utstyrt med kameraer i stedet for konvensjonelle sidespeil.

Trolig vil de to også benytte samme Electric Premium Architecture som er basert på Geelys SEA-plattform.

Utfordrer på øverste hylle

Eletre tilbys med firehjulsdrift og inntil 918 hestekrefter, rekkevidde på inntil 600 kilometer og lynlading ved 350 kW som gir 40 mil rekkevidde på 20 minutter. Toppmodellen gjør null til hundre på under tre sekunder og har toppfart på 260 km/t.

Vi snakker med andre ord ytelser på nivå med det ypperste fra luksus-produ5senter som Porsche. Regn med tilsvarende ytelser i toppmodellen av Envya som tar mål av seg til å utfordre Taycan.

Utviklingen av de nye elbilene skjer hos Lotus Technology som er basert i Wuhan i Kina, og det er også der bilene skal bygges for eksport til alle verdenshjørner.

Som du ser av bildene, var ikke den nylige testen problemfri siden prototypen trengte assistanse for å ta seg tilbake til garasjen.

Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Lotus Envya - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Powered by Labrador CMS