Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos

Helårscab skal smelte kvinnehjerter

Kabriolet er kvinnebil. Ingen type bil har høyere kvinneandel. Nå skal Volkswagen få kvinnehjerter til å smelte og drømme om guden Eos. Drømme om en glatt og forseggjort kabriolet for helårsbruk.

Publisert Sist oppdatert

Cab-følelse

Det er noe rart med kabriolet. Med luft i håret kjører man ikke – man glider. Folk snur seg og glaner. Ikke på deg – men på bilen. Smågutter peker og roper henrykt ”Se på den bilen”. Du må ikke la deg påvirke. Den proffe cabføreren ser bare rett fram – enser ikke tilrop eller beundrende blikk. Solbrillene skal være store og eksklusive, capsen tilpasset bilens farger og musikken kan gjerne være så høy at også andre kan lytte.

Om noe land ikke er laget for åpen bil, må det være Norge, Island og Irland. Der er sommeren kort og våt. Det må være en god grunn til at det ikke selges kabriolet i Finnmark. Myggen får skylda. Åpen bil er godværsbil. Som skapt for rivieraen eller på beachen.

Men nordmenn er ikke til å stoppe. Mange drømmer om åpen bil. Hører ikke på ankepunktene om ”sitter du i kø i åpen bil, inhalerer du stanken fra dieselbilene eller ”de som kjører åpen bil, snufser jo hele sommeren”. Elskere av cab hører ikke og forstår det ikke. For dem er åpen bil en livsstil. En frihet til lukter, sanser og nærhet til naturen. En lukket bil er som er hermetikkboks – en åpenbil er som en natursti.

Eos uten særpreg
VW skapte noe nytt da de kom med Golf kabriolet. En særpreget bil med Golf-stil og kanvastak. Takket være masseproduksjon ble kabriolet overkommelig for mange. Nå er Golf kabriolet ute og Eos, som teknisk er en blanding av Golf og Passat, er inne. Bilen produseres i Portugal ved fabrikken som tidligere bygget de eneggede trillingene Ford Galaxy, Seat Alhambra og VW Sharan.

Eos er totalt uten designmessig særpreg. Den er like glatt og internasjonal som kabriolet fra Peugeot, Renault og Opel. Ønsker du en sær cab, må du nok velge VW Beetle eller Chrysler PT Cruiser cab. Det er bilene ingen lager maken til. Mens VW Golf kabriolet i sin tid var veldig annerledes, er VW Eos det motsatte.

Kvinnelist
Det er kvinner som skal falle pladask for VW Eos. Undersøkelser og tester viser at minst hver annen bil vil ha kvinnelig sjåfør. Ingen har sjekket hvor mange av sjåførene som også eier og har betalt bilen. 170 Eos kommer til Norge i 2006 – 50 av dem skal VW-forhandlere kose seg med i sommer – eller hørte vi forhandlernes koner?

Og de som velger Eos er i detalj sjekket ut av VWs norske markedsførere.

• individualister med fokus på bilers kjøreopplevelser,

• på jakt etter ung statusorientering,

• stiller høyt krav til bilens sportslige og dynamiske egenskaper,

• 35 år +.

Kanskje må de også elske å vise seg fram og ose av tilfredshet, for ingen kjøper en slik bil for å være anonym. Man må like å bli sett.

Kvinnebil? Kanskje, om man ikke har behov for bagasjeplass. Glem frakt av barnevogn eller trehjulsykkel. Da er det kanskje en trøst at tilhengerfest koster 7.700 kroner og er avtagbart.

Sa noen ungkarsbil for kvinner?

Billigere neste år
Det er to typer som kjører kabriolet. De som gjør det for at ”ingen annen bil er noe å eie”. Andre fordi det er status. De siste bruker å kjøre mest med caben lukket – og en sesong en nok.

Vær derfor sikker på at når løvet faller og det går mot høst, vil det bli en del caber i bruktmarkedet. Også VW Eos. Når forhandlerne har hatt nok av sommersnue og iskalde blikk, vil de kvitte seg med sommerfristelsen. Det blir som sommerens musikalske slager. Den er på alles lepper noen travle sommeruker, men spilles ikke mye i radio når det går mot jul. Og året etter hører du bare en gang på Ni-timen.

Prisene på brukte kabriolet bruker å falle som nedfallsfrukt om høsten. Mange vil selge, få vil kjøpe og mange vil gjerne slippe å sitte med bilen over vinteren. Da er det kjøpers marked.

Eos uten trekk og støy
VW har lagt stor vekt på at nye Eos skal være komfortabel. Og det er bilen blitt. Selv i 100 km/t er støynivået fra vind og vær så lavt at man fortsatt kan føre en normal samtale og lytte til radioen. Det er faktisk lite trekk på skulder og nakke selv i slike hastigheter.

Og det er jo noe genialt over at på 25 sekunder kan bilen forvandles fra coupé til kabriolet. Trykk på en knapp som sitter mellom forsetene, og ting begynner å skje. Taket som også har soltak løftes til værs, og ved hjelp av 70 motorer legger det seg pent i bagasjerommet. Man bare måper av dette tekniske inferno av ting som går opp og ned. Om bruktbileier nummer tre er like glad når en eller annen av funksjonene ikke virker 100 prosent, er en annen sak.

Bilen leveres med standard VW bensin- og dieselmotor og med utstyrspakker importen hevder er ”veldig prisgunstig”. For 18.000 kroner får man en pakke som inkluderer det meste en cabeier jakter på.

Vinterbil
De som sier at kabriolet bare er en sommerslager, bør se nøye på VW Eos. Det er blitt en trend at coupé og kabriolet smelter sammen til en og samme bil. Eos er en strålende fireseters coupé der man sitter lavt, godt og varmt. Bilen kan også leveres med pose i bakseteryggen slik at man kan kjøre ski inne i bilen. Og det er ikke mange slike coupe-kabriolet som har soltak. Det har Eos.

Plassen i baksetet er faktisk meget bra selv med taket på plass. Ikke det at man kan sitte med flosshatten på – men det er helt OK plass til bein og føtter. Man sitter veldig dypt og små barn vil neppe finne det særlig komfortabelt da de ikke ser noe verken forover eller til siden.

Men kabriolet kjøper man til seg selv. Eller til den man er glad i!

FAKTA - VW Eos 2,0

PRIS: kr. 397.060,- (priser fra kr 340.100 med 1,6 liter - 115hk motor)

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm. 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. 200 Nm v/3500 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 441 x 179 x 144 cm

Akselavstand: 257,8 cm

Egenvekt m/fører: 1556 kg

Tillatt totalvekt: 2010 kg

Dekk: 215/55R16 W

Bagasjerom: 380 liter (205 liter som kabriolet) (VDA)

Tankvolum: 55 liter.

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek.

Toppfart: 210 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil.

CO2-utslipp: 199 g/km.

Konkurrenter: Opel Astra Twin Top, Peugeot 307CC, Renault Megane CC, VW Beetle kabriolet og Ford Focus CC

Powered by Labrador CMS