Ford Escort 1.8 Sport

Ford Escort sliter for å henge med hovedfeltet i kompaktklassen, men i Sport-versjon er den ikke helt frakjørt.

Publisert

Escort 1.8 Sport
Escort 1.8 Sport

Først publisert i BIL 6 - 1998.

Snart kommer Ford Focus og skal ta opp kampen med VW Golf, Opel Astra, Citroën Xsara og Toyota Corolla, men foreløpig er det Escort som skal forsvare Fords markedsandeler.

Dagens Escort har vært på markedet siden 1992. Den gjennomgikk riktignok en omfattende ansiktsløftning i 1995, men det kan ikke helt skjule at den er en litt eldre konstruksjon enn sine nærmeste konkurrenter. Det var tydelig etter at vi kjørte en 5-dørs Escort med 1,8-liters motor og det fantasifulle tilnavnet Sport.

Ikke så sportslig
Dette er en Escort Sport, hvilket ikke må forveksles med sportsbil. For å understreke sportspreget kan sjåføren glede seg over gråhvit bakgrunn på instrumentene, ditto farge på toppen av gearspaken, samt et lærtrukket, men ikke regulerbart ratt. For ytterligere å friske opp interiøret har dashbordet mettalgrå innfellinger. Setene har kraftig sidestøtte og elektrisk regulering av høyden. Det siste koster 1000 kroner ekstra og er etter min mening bortkastet. Man er bedre tjent med regulering av vinkelen på sitteputen, slik de mindre sportslige utgavene har. Nå var seteputen alt for bratt og man sitter og tramper ned på pedalene.

De 211.000 kronene du må ut med for Sporten kjøper deg også gode bakseter, i alle fall for min rygg, og et bagasjerom på 380 liter. Slår du ned baksetene, kan du laste 1130 liter opp til taket. Escort har fasongen til en sedan, noe som gjør det litt vanskeligere å transportere større gjenstander som for eksempel en kommode, et møbel som passer lettere inn i biler med mer rett bakluke.

Gode vibrasjoner
Utvendig understrekes det sportslige av en spoiler på bakruta og 195/50 R15 dekk på aluminiumsfelger, for til sammen 6.000 kroner. Normalt kommer Escort Sport med sportshjulkapsler. Nå var vår testbil uheldigvis utstyrt med piggdekk, noe som bidro sterkt til den lite sportslige kjøreopplevelsen. Fjæringen er fast, men styringen føles upresis og bakenden sklir lett ut. Det må også nevnes at denne utgaven av Escort er utstyrt med sportsstøtfanger med integrerte tåkelys og lyktespylere. ABS, sentrallås og to kollisjonsputer er standard. Det samme er Fords antispinnsystem, som bremser forhjulene hvis ett av dem begynner å spinne.

Det er ikke så vanskelig å få de til å spinne, for motoren på 115 hester har bra bunndrag og er turtallsvillig. Men spesielt støyeller vibrasjonsfri er Zetec motoren ikke. Spesielt under akselerasjon høres den godt. Escorten trenger for øvrig 9,9 sekunder for å øke farten fra 0 til 100 km/t. Hjulopphenget til Escorten holder seg til normen i kompaktklassen. Foran sitter et MacPherson oppheng, bak er det torsjonsarm med spiralfjærer.

Om ikke lenge blir Escort avløst av en helt ny modell. Ford Focus skal ta opp kampen med Golf, Corolla og Astra. Og det trengs. Escort begynner å bli gammel og den sliter med å hevde seg. Spesielt når det gjelder komfort og kjøreegenskaper må den se seg frakjørt av sine yngre konkurrenter.

FORD ESCORT 1.8 SPORT
Motor:
4-sylinderet rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1796 ccm. 85 kW(115 hk)v/4.500 o/min. 160 Nm v/4.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, trommel bak. ABS.
Dekk: 195/50 R15.
Mål: Lengde: 413,8 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 134,6 cm. Akselavstand: 252,3 cm. Sporvidde f/b: 143,9/146,2 cm.
Egenvekt m/fører: 1161 kg. Maks. taklast: 75 kg.
Volum: Bagasjerom: 380 /1130 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0-100 km/t: 9,9 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk by: 1,09 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,81 l/mil
Pris: kr 211.600,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU)

Powered by Labrador CMS