NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.
NIO ET5 ventes til Norge i slutten av mars.

Kloner Tesla Model 3

ET5 – NIOs minstemann

Med ET5 kloner NIO Teslas Model 3 både i størrelse, ytelse og pris. Ex batteripakke prises bilen fra 409.000 kroner. Prisen er før moms og eventuell vektavgift på elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Med store ES8 signaliserte NIO tydelig hvor kinesisk bilindustri står i dag, og samtidig skygget NIO unna konkurrentkopiering. Kupeformet og 4,79 meter lang går ET5 rett i strupen på Teslas Model 3.

Digert glasstak

Ok, ET5 er litt lengre og heldigvis litt høyere så sjansen for å skalle i det harde glasstaket er forhåpentligvis mindre, men formen, det digre glasstaket, det tradisjonelle bagasjerommet og den minimalistiske innredningen sender umiddelbart tankene til Model 3 som det nærmer seg 40.000 registrerte av i Norge, og som var landets mest kjøpte bilmodell både i 2019 og 2021.

ET5 prises fra 409.000 kroner, men det er før batteripakken øker prisen med 90.000 kroner for det minste batteriet på 75 kWt som gir 405 – 445 km rekkevidde. Legg på 160.000 kroner på basisprisen, og batteripakken inneholder 525 – 580 WLTP-km rekkevidde (100 kWt). Prisene tar forbehold om hva som blir det endelige resultatet av elbilavgiftene i statsbudsjettet.

Abonnement – og tre batteripakker

NIO har også hintet om at en batteripakke på 150 kWt skal være på vei. Det antydes inntil 1000 km rekkevidde med dette batteriet, men etter den gamle og langt snillere NEDC-normen. WLTP-tall for det store batteriet foreligger ikke ennå.

Battery as a Service, altså bil med batteripakkeabonnement, gjør det mulig å velge batteristørrelse etter behov. NIO oppgir at 97 prosent av kundene så langt har gått for batteriabonnementsløsningen.

4x4 og 487 hk

Som i svært mange kinesiske elbiler skorter det ikke på krefter i NIO ET5. En induksjonsmotor på 204 hk plassert foran og en permanent magnet motor på 286 hk bak bidrar ikke bare til firehjulsdriften, men yter samlet 487 hk. Det tar ET5 til 100 km/t på 4,3 sekunder, 2,1 sekunder raskere enn rimeligste Tesla Model 3.

NIO velger å sende ET5 godt utstyrt til Norge. Det betyr eksempelvis massasje- og seteventilasjon foran og varme i alle setene.

ET5 gikk i produksjon i Kina i september i år og de første kundebilene ventes til landet i slutten av mars.

Powered by Labrador CMS