Maxus Euniq 6, stor kineser til budsjettpris

Når kinesiske Maxus nå lanserer SUV-en Euniq6 i Norge handler det først og fremst om å krige på plass og pris.

Publisert

Det lyder selvmotsigende at Euniq 6 er mindre enn Euniq5, men så er tilfelle hos elektriske Maxus. Men spiller det noen rolle?

Uansett hvilken av de norske personbilene i Maxus-programmet det handler om, så løftes plass og pris fram som de viktigste konkurransevåpen.

Den nye SUV-en Euniq 6 er med andre ord i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren.

Og det er før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.

Bare forhjulsdrift
Under panseret derimot kan du glemme å lagre noe. Drivlinjen tar all tilgjengelig plass. De to Maxus personbilene som tas til Norge trekker på forhjulene, og ingen av dem planlegges med 4x4 i kombinasjon med el-drift.

Selv om den sist ankomne Euniq er SUV og ulik fra den enda større flerbruksbilen, har de likevel mange tekniske fellestrekk, som lik motor på 177 hk/310 Nm i dreiemoment samt 400 kg tilhengervekt.

70 kWt – 345 km
Batteripakken på 70 kWt netto deler Euniq6 med seks-seteren av Euniq 5, og i begge tilfellene opereres det med 345 km i WLTP-rekkevidde og DC-ladefart på maksimalt 120 kW.

Ved første øyekast er det lite å sette fingeren på. Med 4,74 meter lengde og priset til 380.000 kroner møter Euniq6 konkurrenter som er både kortere og laster langt mindre bagasje til samme pris.

I slekt med MG
SUV-en MG Marvel R er det nærmeste å komme i størrelsen, pris og ytelse. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg.

Det er heller ikke tilfeldig å trekke fram MG, for både MG og Maxus produseres av SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.

Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene er aktuelle.

Hele Norden
Den norske importøren RSA har sikret seg Maxus-agenturet for alle de nordiske landene og Polen. Målet er i år samlet å selge 1500 personbiler og 1500 varebiler i området, men RSA-boss Frank Dunvold legger ikke skjul på Norge som viktigste marked foreløpig.

I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, men ikke app-styring som betyr at du ikke kan sitte i stuen og programmere lading eller kjørerute.

Noen mangler
Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe.

Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell som hos eksempelvis nye Renault Mégane E-Tech, har den ikke. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære fra europeerne og japanerne i chassisbygging.

177 hk er ikke mer enn denne nær 1900 tunge bilen trener og den oppleves ikke som spesielt rask. Men med hånden på hjertet: hvem har reelt behov for de 300 - 400 hestene mange av elbilprodusentene tilbyr?

Konstruert problem?
Fordi Euniq 6 byr på så mye plass vil noen ganske sikkert henge seg opp i den lave nyttelasten på 320 kg. Trekk fra fire passasjerer som i offentlig dokumentasjon vektklassifiseres til 75 kg, og det er kun 20 kg igjen til bagasje.

Trolig er dette et konstruert problem fordi de færreste kjører med fem voksne i bilen, og i hvert fall over noen tid.

Så igjen: styrken til Euniq 6 er først og fremst å finne i baksetet, i bagasjerommet og på prislappen.

Maxus Euniq 6 5-seter
Pris billigste*Kr. 379 900
Pris testbil*Kr. 387 800
MotortypeElektrisk
Motor177 hk/310 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
Batteri (netto)70 kWt
Lading DC/AC120 kW/7,2 kW
0-100 km/tIkke oppgitt
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Rekkevidde (WLTP)354 km
Dimensjoner (L/B/H)474/186/174 cm
Akselavstand276 cm
Bilvekt1885 kg
Bakkeklaring19,0 cm
Taklast50 kg
Tilhengervekt400 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak754 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
* Levert kunde.
Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV.
Powered by Labrador CMS