- 
                    
                            
                            Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
 - 
                    
                            
                            Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
 - 
                    
                            
                            Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
 - 
                    
                            
                            Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
 - 
                    
                            
                            Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
 - 
                    
                            
                            Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
 - 
                    
                            
                            Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
 - 
                    
                            
                            Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
 - 
                    
                            
                            Sulland Lier:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
 - 
                    
                            
                            Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
 - 
                    
                            
                            BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
 - 
                    
                            
                            Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
 
Maxus Euniq 6, stor kineser til budsjettpris
Når kinesiske Maxus nå lanserer SUV-en Euniq6 i Norge handler det først og fremst om å krige på plass og pris.
Det lyder selvmotsigende at Euniq 6 er mindre enn Euniq5, men så er tilfelle hos elektriske Maxus. Men spiller det noen rolle?
Uansett hvilken av de norske personbilene i Maxus-programmet det handler om, så løftes plass og pris fram som de viktigste konkurransevåpen.
Den nye SUV-en Euniq 6 er med andre ord i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren.
Og det er før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.
Bare forhjulsdrift
 Under panseret derimot kan du glemme å lagre noe. Drivlinjen tar all tilgjengelig plass. De to Maxus personbilene som tas til Norge trekker på forhjulene, og ingen av dem planlegges med 4x4 i kombinasjon med el-drift.
Selv om den sist ankomne Euniq er SUV og ulik fra den enda større flerbruksbilen, har de likevel mange tekniske fellestrekk, som lik motor på 177 hk/310 Nm i dreiemoment samt 400 kg tilhengervekt.
70 kWt – 345 km
 Batteripakken på 70 kWt netto deler Euniq6 med seks-seteren av Euniq 5, og i begge tilfellene opereres det med 345 km i WLTP-rekkevidde og DC-ladefart på maksimalt 120 kW.
Ved første øyekast er det lite å sette fingeren på. Med 4,74 meter lengde og priset til 380.000 kroner møter Euniq6 konkurrenter som er både kortere og laster langt mindre bagasje til samme pris.
I slekt med MG
 SUV-en MG Marvel R er det nærmeste å komme i størrelsen, pris og ytelse. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg.
Det er heller ikke tilfeldig å trekke fram MG, for både MG og Maxus produseres av SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.
Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene er aktuelle.
Hele Norden
 Den norske importøren RSA har sikret seg Maxus-agenturet for alle de nordiske landene og Polen. Målet er i år samlet å selge 1500 personbiler og 1500 varebiler i området, men RSA-boss Frank Dunvold legger ikke skjul på Norge som viktigste marked foreløpig.
I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, men ikke app-styring som betyr at du ikke kan sitte i stuen og programmere lading eller kjørerute.
Noen mangler
 Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe.
Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell som hos eksempelvis nye Renault Mégane E-Tech, har den ikke. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære fra europeerne og japanerne i chassisbygging.
177 hk er ikke mer enn denne nær 1900 tunge bilen trener og den oppleves ikke som spesielt rask. Men med hånden på hjertet: hvem har reelt behov for de 300 - 400 hestene mange av elbilprodusentene tilbyr?
Konstruert problem?
 Fordi Euniq 6 byr på så mye plass vil noen ganske sikkert henge seg opp i den lave nyttelasten på 320 kg. Trekk fra fire passasjerer som i offentlig dokumentasjon vektklassifiseres til 75 kg, og det er kun 20 kg igjen til bagasje.
Trolig er dette et konstruert problem fordi de færreste kjører med fem voksne i bilen, og i hvert fall over noen tid.
Så igjen: styrken til Euniq 6 er først og fremst å finne i baksetet, i bagasjerommet og på prislappen.
| Pris billigste* | Kr. 379 900 | 
| Pris testbil* | Kr. 387 800 | 
| Motortype | Elektrisk | 
| Motor | 177 hk/310 Nm | 
| Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 
| Batteri (netto) | 70 kWt | 
| Lading DC/AC | 120 kW/7,2 kW | 
| 0-100 km/t | Ikke oppgitt | 
| Toppfart | 160 km/t | 
| CO2/NOx | 0 g/km | 
| Rekkevidde (WLTP) | 354 km | 
| Dimensjoner (L/B/H) | 474/186/174 cm | 
| Akselavstand | 276 cm | 
| Bilvekt | 1885 kg | 
| Bakkeklaring | 19,0 cm | 
| Taklast | 50 kg | 
| Tilhengervekt | 400 kg | 
| Bagasjerom foran | 0 liter | 
| Bagasjerom bak | 754 liter | 
| Garanti/km | 5 år/100 000 km | 
| Miljøklasse | A | 
| Euro NCAP | Ikke testet | 
| * Levert kunde. | |
| Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV. | |