Honda ZR-V manglet litt på aktiv og passiv sikkerhet og måtte derfor nøye seg med fire stjerner i EuroNCAP testen
Honda ZR-V manglet litt på aktiv og passiv sikkerhet og måtte derfor nøye seg med fire stjerner i EuroNCAP testen

EuroNCAP:

Årets siste kollisjonstester

I EuroNCAPs siste kollisjonstest for året er 11 biler tester. Åtte av dem oppnår maksimal score, men en populær modell klarer så vidt å oppnå fire stjerner.

Publisert

Majoriteten av bilene i testen er elbiler, men selv om disse er miljøvennlige med hensyn til CO2-utslipp, har de likevel negativ påvirkning på miljøet grunnet sin høye vekt. At de i tillegg ofte har kraftige motorer påvirker sikkerhet for andre trafikanter.

Av de 11 bilene som er testet i denne runden, er det kun tre som veier under to tonn og bare én som hører hjemme i klassen «små familiebiler» - Smart #3.

Nye aktører

Økt etterspørsel etter elbiler har åpnet det europeiske markedet for aktører fra nye produsentland. En rekke kinesiske biler er testet gjennom året, og i denne runden finner vi for første gang en bil bra Vietnam.

De fleste nykommerne gjør det bra i kollisjonstestene, og åtte av bilene testet i denne omgang oppnår maksimale fem stjerner. Det gjelder følgende modeller:

  • Volkswagen ID.7
  • BMW 5-serie
  • Mercedes-Benz EQE SUV
  • BYD Tang
  • BYD Seal-U
  • Kia EV9
  • Xpeng G9
  • Smart #3

Nådde ikke til topps

Vinfast VF8 er nylig lansert i utvalgte europeiske markeder. Den oppnådde fire stjerner, primært grunnet manglende sikkerhetsutstyr, men klarte seg bra gjennom kollisjonstestene.

Honda ZR-V med hybrid drivlinje var letteste bil i testen. Den manglet litt på aktiv og passiv sikkerhet og måtte derfor nøye seg med fire stjerner.

EuroNCAP betegner nye Hyundai Kona som testens store skuffelse. Den klarte så vidt fire stjerner grunnet for dårlige systemer for førerassistanse og for å unngå ulykker.

– Trenden mot stadig tyngre biler skyldes forbrukernes preferanser og ønske om lengst mulig rekkevidde. Men dette er en trend som ikke er positiv for verken miljø eller sikkerhet. Store, tunge biler er generelt mindre energieffektive enn små, og de utgjør i tillegg stor risiko når de kolliderer med mindre biler, eller i verste fall med myke trafikanter, sier Dr Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.

Powered by Labrador CMS