-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
EuroNCAP:
Årets siste kollisjonstester
I EuroNCAPs siste kollisjonstest for året er 11 biler tester. Åtte av dem oppnår maksimal score, men en populær modell klarer så vidt å oppnå fire stjerner.
Majoriteten av bilene i testen er elbiler, men selv om disse er miljøvennlige med hensyn til CO2-utslipp, har de likevel negativ påvirkning på miljøet grunnet sin høye vekt. At de i tillegg ofte har kraftige motorer påvirker sikkerhet for andre trafikanter.
Av de 11 bilene som er testet i denne runden, er det kun tre som veier under to tonn og bare én som hører hjemme i klassen «små familiebiler» - Smart #3.
Nye aktører
Økt etterspørsel etter elbiler har åpnet det europeiske markedet for aktører fra nye produsentland. En rekke kinesiske biler er testet gjennom året, og i denne runden finner vi for første gang en bil bra Vietnam.
De fleste nykommerne gjør det bra i kollisjonstestene, og åtte av bilene testet i denne omgang oppnår maksimale fem stjerner. Det gjelder følgende modeller:
- Volkswagen ID.7
- BMW 5-serie
- Mercedes-Benz EQE SUV
- BYD Tang
- BYD Seal-U
- Kia EV9
- Xpeng G9
- Smart #3
Nådde ikke til topps
Vinfast VF8 er nylig lansert i utvalgte europeiske markeder. Den oppnådde fire stjerner, primært grunnet manglende sikkerhetsutstyr, men klarte seg bra gjennom kollisjonstestene.
Honda ZR-V med hybrid drivlinje var letteste bil i testen. Den manglet litt på aktiv og passiv sikkerhet og måtte derfor nøye seg med fire stjerner.
EuroNCAP betegner nye Hyundai Kona som testens store skuffelse. Den klarte så vidt fire stjerner grunnet for dårlige systemer for førerassistanse og for å unngå ulykker.
– Trenden mot stadig tyngre biler skyldes forbrukernes preferanser og ønske om lengst mulig rekkevidde. Men dette er en trend som ikke er positiv for verken miljø eller sikkerhet. Store, tunge biler er generelt mindre energieffektive enn små, og de utgjør i tillegg stor risiko når de kolliderer med mindre biler, eller i verste fall med myke trafikanter, sier Dr Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.