-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her får de fleste dekket plassbehovet
SPIONBILDER: Kia er i ferd med å utvikle en diger el-SUV med tre seterader. Her er den på veien, godt maskert, men vi vet likevel en god del om bilen.
Vi fikk nemlig en forsmak gjennom EV9 Concept på bilutstillingen i Los Angeles sist høst, og Kia har sagt at 80-90 prosent av konseptet blir videreført til produksjonsmodellen.
Selvsagt vil interiøret bli tonet ned i forhold til konseptet, men en «flytende» skjerm over mesteparten av dashbordet er sannsynligvis med videre. En slik løsning er allerede på plass i den store SUV-en Telluride som er populær i USA.
Når det gjelder format kan vi også regne med at konseptet med en lengde på 492 cm ga en god pekepinn. I USA gir det betegnelsen mid-size SUV, hos oss vil nok de fleste betegne den som svær.
Kia EV9 skal bygges på Hyundai-gruppens avanserte elbilplattform med 800 volts teknologi – noe som gir mulighet for et rommelig interiør med tre seterader.
Dessuten gir det plass til store batteripakker og lynlading på inntil 350 kW som gir 10 til 80 prosent fylling i løpet av en halvtime. Du kan forvente en rekkevidde på i underkant av 50 mil.
Krefter vil det heller ikke mangle på. Toppversjonen vil trolig benytte tilsvarende drivlinje som EV6 GT hvilket innebærer 585 hk og maks dreiemoment på 740 Nm
Kia (og Hyundai) er i front når det gjelder elbiler og skal ha 14 modeller på markedet i 2027, inkludert elektrisk pickup. Det tilsvarer en lanseringstakt på to nye biler hvert år, og EV9 kan kommer på markedet allerede i 2023.
Søsterfirma Hyundai er like ambisiøse i sine planer. De har nylig vist sin lekre Ioniq 6 sedan. Vi vet også at de har en stor SUV på trappene, Ioniq 7 – presentert gjennom Seven Concept på LA Auto Show sist høst.