Hengchi

Ny Kina-bil:

Evergrande – ikke akkurat

Evergrande har figurert stort i pressen det siste året. Også i den norske. På grunn av en enorm opplåning og fare for at det hele skulle rase sammen. Langt inne i forvirringen finner vi også bilproduksjonsambisjoner.

Publisert

Det har gått nesten et helt døgn uten at jeg har skrevet om noe nytt kinesisk bilmerke. Plikten kaller, her er vi på gang igjen.

Men hvilket?

På to-do blokken står Niutron, IT Box, EV House, Qing Cheng Shi Dai, Binli, Bodin, Jetour og noen andre.

Men jeg velger Evergrande av flere grunner. Historien er så komplisert og forvirret at jeg har ikke muligheter til å rydde opp i den her og nå.

De er sterkt blandet inn i svenske interesser. Bilen deres heter Hengchi som er nesten akkurat som Hongqi (uttales omtrent Hongchi). Og den er aktuell fordi den er nettopp satt i serieproduksjon på tross av at bilene har vært i produksjon et års tid allerede.

Evergrande er en kinesisk eiendomsutvikler etablert i 1996. Enorme vekstambisjoner og enorm vekst. Nest størst i Kina da det begynte å halte på slutten av fjoråret. Da hadde de en gjeld på $ 300 milliarder, og internasjonale investorer opplevde store problemer med tilbakebetaling.

Mange sensasjonsoverskrifter snakket om at staten måtte gripe inn, eller at dette gikk til bunns. Men de eksisterer fremdeles, uten staten.

Etter hvert ble det flere divisjoner i gruppen, blant annet en «Helse» og det var her all bilaktivitet ble samlet, inntil de etablerte sin egen produsent, Hengchi, på sommeren 2020.

Litt av en debut – denne ferskingen slo til med en Company Event i juli samme år der de viste ikke mindre enn ni gryteferdige modeller.

Det er ikke noe man bare trekker ut av ermet. I bakgrunnen finner du bl.a. Saab og det som endte opp som New Energy Vehicle Sweden på ruinene av den svenske produsenten i 2012. I 2019 kjøpte de seg inn i Königsegg.

En kinesisk pressemelding 7. mars 2020 sier:

– Evergrande Automobile recently announced that it’s first new energy supercar, Gemera, was launched in Geneva after its joint venture with Swedens Koenigsegg.

Kanskje ikke akkurat slik Christian von Königsegg så på det?

Samtidig sa Evergrande at de gjerne kjøpte mer. Og hvis noen ikke ville selge, kunne de godt tenke seg å samarbeide med dem.

Jeg vet ikke om de jobber med andre bilfabrikker akkurat nå – samarbeidsklimaet er kanskje ikke det beste, men de tegnet i hvert fall strategiske avtaler med 60 av verdens ledende underleverandører for tre-fire år siden.

De hadde også gjort et kupp da de hentet inn tidligere Mini-design-høvding, danske Anders Warming – frustrert over det kinesisk-tyske Borgward prosjektet som aldri ble noe av.

Det vi ser av bildene forteller for det første om et glimrende design-håndverk. Dessuten skal ingen beskylde ham for å ha brukt copy-paste i designprosessen på tross av at ni biler på tre dager eller no’ sånt må være en absolutt verdensrekord.

Nå leder han Rolls-Royce inn i batterielektrisk tidsalder. Han startet i den nye jobben samme dag som Evergrande viste frem alle ni konseptene hjemme i Kina.

De var i det hele tatt så flinke til å informere markedet og resten av verden, at i april i fjor – før gjeldsbomben var et faktum – var de verdsatt til rett under $ 90 milliarder. Mer enn både Ford og GM – uten at de ennå hadde solgt en eneste bil!

Det ble noen stygge episoder av det også. En av de nære vennene til Hui Ka Yan – en av Evergrandes grunnleggere – hevder han kjøpte 80 millioner aksjer på Hong Kong børsen for 30 cents per stykk og solgte for HK$50. Selv om 50 HK dollar bare er verdt 6,50 US dollar, blir det fort penger av slikt.

Det fortsatte ikke helt i samme stilen – på tross av at her er det som sagt ambisjoner.

Sjefen, Xu Jiayin, kalte bilengasjementet for et Global Powerhouse da han på høsten 2019 snakket om produksjon i løpet av de neste tre til fem årene (det ser det ut til at han klarte) og et volum på 5 millioner biler i løpet av 10 til 15 år (det står igjen å se).

Det er Hengchi 5 som rullet av samlebåndet for første gang i serieproduksjons-sammenheng den 16. september.

– Den beste batterielektriske SUV-en i Kina til under 300.000 renminbi, sa sjefen for bildivisjonen Liu Yongzhuo ved debuten. Bak seg hadde han de første 1800 ansatte ved fabrikken i Tianjin.

Forresten: bilen koster 179.000 RMB.

Så lover de oss Hengchi 6 før nyttår og Hengchi 7 i full produksjon i løpet av sommerferien.

Men egentlig er det et under at femmeren faktisk kom i forholdsvis rute når man ser på noe av det moderkonsernet har vært gjennom den siste tiden.

De første signalene kom i fjor høst da eieren av Milan Inter begynte å bli nervøse for at Evergrande ikke kom til å betale for Milan Inter-engasjementet sitt. Men det var tross alt småpenger før det startet for alvor i desember.

Rente- og nedbetalinger til internasjonale investorer tørket inn. Det dreide seg om ca. $ 1,2 milliarder i den runden. Finch – finansanalytiker i tillegg til å være mye annet – antydet at Evergrande var nær konkurs.

De har solgt unna, fått utsatt nedbetalinger, ventet forgjeves på at Beijing skulle bidra, det har haltet fra krise til krise. Noe av det siste er at misfornøyde långivere har tatt beslag i det 26 etasjers hovedkontoret til Evergrande i Hong Kong. To ganger lagt ut til salgs – forgjeves.

Nå er det også blitt klart at Londons dyreste bolig – 2-8a Rutland Gate – eies av en av Evergrandes grunnleggere. Det er bare et spørsmål om tid før det skjer noe der også – selv om dagens salgssum på £ 220 mill. er småpenger i sammenhengen.

Oppi dette er det selvfølgelig vanskelig for Evergrandes New Vehicle Group å skaffe midler. Riktignok fikk de en innsprøytning på $ 3,4 mrd. i januar i fjor. Pengene kom fra kretsen rundt Hui Ka Yan og dyttet kursen midlertidig opp 50 %.

– Hvis ikke dette er en boble, aner ikke jeg hva bobler er, siterte Financial Times David Blennerhassett, analytiker hos Quiddity Advisors. Og han fortsatte:

– Evergrande NEV ser ut til å være en finansieringsplattform hvorfra det strømmes oppover til moderselskapet.

I hvert fall tok det ikke lang tid før den første meldingen kom om at «alvorlig mangel på midler» betyr at de ligger etter både med utbetalinger til ansatte og til leverandører av maskiner og utstyr til fabrikken.

Siden årsskiftet hadde aksjeverdien falt med 94 prosent på den tiden!

Men på en video Evergrande har lagt ut fra stabelavløpningen den 16. september, ser det ut som alt er på stell. Et eller annet kinesisk under har skjedd igjen.

(saken fortsetter)

Men hvis du er kommet så langt vil du kanskje gjerne vite litt om Hengchi 5 også. Siden det nok er den vi vil få først, hvis de kommer på markedet i Norge. Og det sitter noen folk i Trollhättan og bare venter på at Kina skal trykke på grønt for at de skal sette i gang markedsføring i et Norden som er gjennomanalysert ned til siste lånemulighet.

Bilen er en kompakt batterielektrisk SUV med hele 602 km rekkevidde (CLTC). Akselavstand 278 cm, og målene er 473 x 193 x 1168 cm. Dashbordet måler 10,25 tommer og senter-skjermen 14,6. Så er det en på 10,25 foran passasjeren.

Chips fra Qualcomms tredje generasjon, Snapdragon digital cockpit plattform, 5G – men jeg går ut fra at de bytter ut Baidus ecosystem med noe mer vestlig. 19 førerstøtte systemer.

159 kW motor foran og batterier på 72,8 kWt.

Dessuten har bilen tett overvåking av hvor alert du er, og det dreier seg ikke bare om ansiktsgjenkjenning og pupillanalyser. Blodtrykk og oksygenopptak sjekkes kontinuerlig, og meldinger om større avvik sendes direkte til din lege hos Evergrande.

Fortalte jeg ikke at bilene opprinnelig sorterte under Evergrandes divisjon for Helse?

Og, som sagt, pris på ca. 250.000 kroner.

Men, som antydet. Navnet: Evergrande – det er vel kanskje å ta i?

Powered by Labrador CMS