-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Dyr lærepenge
Skulle overraske med rekord - så stoppet bilen
Denne uken var Lotus på Nordsløyfa med en spesialversjon av superbilen Evija for å sette nye rekorder. Det gikk ikke helt som planlagt.
Jeg kan tenke meg en god kollega som smiler litt i barten når han leser dette. Om du sjekker omtalen han skrev i 2019 skjønner du hvorfor.
Ifølge vår faste spionfotograf hadde Lotus virkelig slått på stortromma denne dagen. De hadde booket Nordsløyfa eksklusivt hele dagen, med et stort teknisk team. I tillegg en notarius som kunne dokumentere tider og et helikopter som skulle følge og filme det hele fra lufta.
Med andre ord et relativt solid budsjett. I tillegg var været perfekt, så bilen var utstyrt med slicks fra Pirelli. Litt velbrukte ser vi, men de hadde nok nye i depotet.
Poff! Så stoppet bilen … så vidt vi vet før en eneste tid ble notert. Gjentatte forsøk ble gjort på gjenoppliving, men til slutt måtte de gi opp og be tauebilen komme og hente strandet bil og sjåfør.
Denne spesialutgaven går under betegnelsen Evija X og beskrives av Lotus som «the ultimate expression of Evija».
Den er ikke ment for produksjon, men skal kun brukes for å demonstrere hva som er mulig når man presser det ytterste ut av Evija og dens elektriske drivlinje. Tydeligvis ble det skviset ut litt for mye her, uten at vi vet hva som forårsaket stoppen.
Trolig var målet for dagen på Nürburgring å overraske verden med ny banerekord for elbiler. Den er fortsatt – så vidt jeg vet – på 6:05,33 og ble satt i 2019 av Volkswagens Pikes Peak-spesial (og brukt til mye annet) ID.R.
En «standard» Lotus Evija er utstyrt med fire motorer og byr på hele 2011 hestekrefter, og i X-utgaven er effekten økt ytterligere samtidig som interiøret er «skrellet» mens en massiv hekkspoiler skal sørge for solid marktrykk.
Utleveringene av Evija skal etter planen starte senere i år, og den skal kun bygges i 130 eksemplarer – inkludert Evija Fittipaldi Edition som Lotus-ambassadør Jenson Button presenterte i fjor høst.