-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BilNorge på lanseringen av Volvo EX30
Er dette neste års bestselger?
Når Volvo i dag lanserer lille og elektriske EX30 fra 321.900 kroner og inkluderer frakt, levering og service/vedlikehold i prisen, blir det ikke enkelt å være konkurrentene. De første kundebilene kommer tidlig i 2024.
At billigste EX30 prises fra 321.900 kroner levert kunde og derved koster 175.000 kroner mindre enn rimeligste Volvo i dag (XC40), samtidig som den er raskere enn legendariske Golf GTI på sprinten til 100, betyr trolig langt mer for kundene enn Volvos fokusering på at deres noensinne minste og Kina-bygde SUV har merkets laveste karbonutslipp.
Bilen baseres på Geelys SEA-arkitektur som også benyttes av blant annet Smart #1 og Zeekr X.
Startprisen på kr 321.900 gjelder for EX30 Single Motor med bakhjulsdrift og minste batteripakke, men den norske Volvo-organisasjonen forventer at flest nordmenn vil velge utgaven med bakhjulsdrift og stor batteripakke med prislapp 366.900 kroner.
Toppmodellen med firehjulsdrift og hele 422 hestekrefter er priset fra kr 421.900.
(saken fortsetter)
De første norske kundene får sine biler tidlig i 2024, så selv om EX30 er lansert en god stund etter toppmodellen, EX90, ligger den langt foran den svenskbygde toppmodellen i leveringskøen.
EX30 skal leveres i tre utstyrsnivåer med betegnelse Core, Plus og Ultra. I løpet av 2024 vil det også være mulig å bestille en Cross Country-versjon
Dette er Volvo EX30
Pris fra | Kr. 321 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor bak | 272 hk/343 Nm |
Samlet ytelse AWD | 428 hk/543 Nm |
Batteri (netto) | 49/64 kWt |
Forbruk 100 km | 15,7 - 16,7 kWt |
Lading DC/AC | 134-153/11-22 kW |
Drivlinje | 1A, RWD/AWD |
0-100 km/t | 3,6 - 5,7 sekuner |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 344 - 480 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 423/184/156 cm |
Akselavstand | 265 cm |
Bilvekt | 1 830 - 1 963 kg |
Bakkeklaring | 17,7 cm |
Vadedybde | 50 cm |
Tilhengervekt | 1600/1400/1200kg |
Bagasjerom foran | 7 liter |
Bagasjerom bak | 318 - 904 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |