-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford F-150, USAs mest kjøpte, får dieselmotor
Diesel har stort sett vært fy i USA, men nå tar Ford i bruk en 250 hk sterk dieselmotor i USAs i særklasse mest kjøpte bilmodell, pickupen F-150.
Dieselmotor i en amerikanskbygd personbil? Glem det. I bestselgeren Ford F-150 pickup, glem det også. Dieselmotorer har inntil nå i hovedsak vært en europeisk greie.
Men i likhet med bilindustrien i Europa innser også amerikanske bilprodusenter at dieselmotoren i noen tilfeller er et aktuelt virkemiddel og et effektivt våpen i kampen mot klimagassen CO2.
Samtidig som det nettopp var i USA VW-konsernets dieseljuks ble avslørt høsten 2015, ser amerikanske forbrukere nå ut til å være noe mildere innstilt til dieselmotoren, i hvert fall når den kommer fra en amerikansk produsent.
FCA (Fiat Chrysler) var først ute med diesel i RAM 1500 fullsize pickup. Og for et par år siden besluttet Ford å følge etter.
Nå er Fords F-150, USAs klart mest kjøpte bilmodell gjennom flere tiår og en av verdens mest valgte uansett klasse de siste årene, snart klar for lansering med dieselmotor i hjemlandet.
Når Ford neste måned slipper bilen med V6/3,0 liter, ti gir og 250 hk effekt løs på den millionen amerikanere og kanadiere som hvert år går til anskaffelse av ny Ford F-serie, er forventningene hos Ford høye.
Ford mener at dieselvarianten egner seg best for dem som laster og trekker tunge lass med bilen.
Uten å oppgi spesifikke tall sier Ford at F-150 vil ha klassens beste lasteevne, beste tauekapasitet. For å få ned vekten (og forbruket) på den store bilen byttet Ford for noen år siden ut stålet med aluminium i karosseriet.
Varianten med kun bakhjulstrekk oppgis å klare 25 miles/gallon (0,94 liter/mil) mens svært populære F-150 4x4 oppgis til 22 miles/gallon (1.07 liter/mil) i gjennomsnitt etter den forholdsvis realistiske EPA-forbruksstandarden.
Ford sier også at de under tester har klart hele 30 miles/gallon (0,78 liter/mil) med F-150 målt etter EPA-standard.