Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4
Skoda Fabia 4

Her er nye Fabia

Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det er gått 20 år siden Fabia overtok for Felicia som Skodas småbil – en direkte konkurrent og nær slektning til Volkswagens Polo og Seat Ibiza. Nykommeren er basert på den fleksible MQB-A0 plattformen som også benyttes av nevnte konkurrenter.

Nye Fabia har en design som er lett å like, og den har vokst i forhold til forgjengeren og er ifølge Skoda nå størst i segmentet.

Som eksempel fremhever de bagasjerommet der kapasiteten har økt med hele 50 liter fra forgjengeren og nå rommer hele 380 liter. Bilens lengde er økt med 11 cm fra de opprinnelige fire meterne forrige generasjon kunne skilte med.

Andre høydepunkter er økt komfort og høyere sikkerhet takket være nye elektroniske hjelpemidler. Og selvfølgelig har den klassiske Skoda-spesialiteter som «Simply Clever» og «Value for Money».

Når jeg innledningsvis sier at nye Fabia ikke blir en storselger i Norge skyldes det selvsagt drivlinjene, for her fins ikke et snev av lademuligheter.

Bilen tilbys med fem alternative turbo bensinmotorer med effekt fra 65 til 150 hestekrefter. Fire av dem er tresylindrede 1,0-litere mens 150-hesteren er en firesylindret 1,5-liter.

Siden starten i år 2000 er det ifølge OFV registrert 18.519 nye Fabia på norske skilter, noe som gjør den til merkets nest mest solgte modell etter Octavia. Men salget har vært dalende de siste årene, i hele 2020 ble det kun registrert 13 – ned fra 367 i 2019.

Det er dermed lite sannsynlig at du får se nye Fabia på norske veier, med mindre du selv henter hjem en fra et land der kompakte bensinbiler fortsatt er populære.

Powered by Labrador CMS