-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nye Xpeng P7: 10.000 ordre på "rekordtid"
Kinesiske bilfabrikker elsker å fortelle hvor fort bestillingene kommer inn på nye biler. Nå ser det ut som Xpeng setter ny rekord.
De sier det ikke, men når de legger stor vekt på 10.000 ordre på en såpass nøyaktig stoppeklokkeverdi som 6 minutter og 37 sekunder tyder det på at de er ganske alene om en slik sprint.
Det folk har lagt inn et lite depositum på, for å komme på early adopter-listen, er den nye P7.
En firedørs fastback som ser ganske snasen ut på bilder og som måler 5017/1970/1427 mm. med en akselavstand på 3008 mm.
Bakhjulsdrift med en 270 kW sterk motor. Med firehjulsdrift får den en ekstra motor på 167 kW på forhjulene. 800 V arkitektur, med tre batterimuligheter som byr på 702, 750 eller 820 kinesiske laboratorie-kilometer.
Masse datakraft
Ti minutter lading skal kunne gi deg litt over 500 km.
Ta også med 3,7 til 100 og 230 km/t før vi kommer til det viktige:
Bilen er utstyrt med egenutviklede Turing AI chips. To av dem driver Very Intelligent Driving-systemet. Den tredje er koblet opp mot Snapdragon 8295P og bestyrer Very Intelligent Cabin-modellen.
Jeg er sikker på at disse datakreftene kan utføre masse, men det er ikke åpenbart når man ser på bilder av det avslappede, minimalistiske interiøret.

Dette er ikke et interiør som skriker høyt om cutting edge teknologi. Nesten tvert imot – heldigvis.
87 tommers panorama Head Up Displayet forstyrrer ikke inntrykket innenfra der vi ser en veldig fornuftig førerplass med et ratt som er flatt i bunnen, og en sentral skjerm som kan – nye detaljinformasjoner – vris 25 grader til høyre eller venstre og like meget opp eller ned.

Selvfølgelig behersker bilen alt av stemme eller bevegelses-kommandoer.
Bakseteryggen kan senkes til 30 grader, og passasjerene der har sin egen underholdningsavdeling.
Spansk sjefsdesigner
Etter bildene å dømme syns jeg folkene til Juan Ma López har gjort en førsteklasses jobb. Vi hørte ikke mye om ham i hans foregående femten år hos Ferrari, hos BYD, hos Changan før han kom til Genesis i Frankfurt i 2022.
Der varte det heller ikke lenge, han ble designsjef hos Xpeng i juni i fjor. Og har åpenbart brukt kort tid på å fatte arbeidsgiverens designspråk.
Han fortsetter å bruke merkets Xmart front med den horisontale lysstripen og de vertikale hovedlysene i hver ende. Og han gjentar det samme H-motivet bak, der et blått lys indikerer når bilen er i Very Intelligent Driving modus.
Fastback-profilen er litt spesiell, og ganske attraktiv, for det virker som om hellingen nedover begynner tidligere enn vanlig, mellom A- og B-stolpen.

Skjulte dørhåndtak og felger som riffer X-temaet i Xpengs logo er også med på å skape helheten.
Enda to detalj-informasjoner til slutt (det er ikke bare på stoppeklokken de er nøyaktige):
Luftmotstandskoeffisienten er på lave 0,201 – sier de. Og de seks lakkfargene du kan velge mellom er alle dekket av klarlakk med 70 my tykkelse.
Kan det være Tesla de tenker på der?