-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Ferraris nye minstemann
Ferrari erstatter California med Portofino som innstegsmodell, men det er ikke snakk om noen tøysebil av den grunn.
Ferrari erstatter et stedsnavn med et annet og kaster ut California til fordel for Portofino. Den lille fiskelandsbyen nordvest i Italia er ikke ukjent med luksusbiler og -båter, og det er ikke umulig at desto flere Ferrarier tar turen innom nå.
Det er definitivt ikke meg imot å ta turen i hvert fall, for både landsbyen og bilen ser veldig lovende ut.
Med 600 hestekrefter fra den 3,9 liter store V8-motoren skal det ikke stå på kreftene, og med skarpere og samtidig mer elegante linjer enn utgående California kunne jeg fint tenkt meg å bli sett i en Portofino.
Særlig med taket på er Portofino langt lekrere enn California – den ser ut som en skikkelig fastback, mer enn «bare en cabriolet med taket på».
Men selvsagt, skliende inn mot italienske fiskelandsbyer skal jo taket helst være nede (jeg er neimen ikke sikker på om jeg har opplevd regnvær i Italia noen gang …), og da kan Ferrari betrygge deg med den dyre tupeen: En ny vindavviser reduserer vindsuset med 30 prosent! Ferrari kjenner sine kjernekunder ...
For oss andre nerder er det viktigere å nevne at bilen nå har elektronisk servostyring og magnet-dempere.
Magnet-dempere? Ja, små kammer med magnetisk væske justerer fastheten på dempingen. Skru opp magnetismen litt, og bilen stiver seg opp. Slakk av litt, og bilen blir en skikkelig GT-cruiser.
De 40 ekstra hestekreftene sammenlignet med California har Ferrari hentet ut ved hjelp av nye stempler og råder, samt et nytt luftinntak, ny motorstyringsprogramvare og bedre kontroll på den variable turbogeometrien.
Legg til at bilen takket være et nytt aluminiumskarosseri har blitt noen kilo lettere enn Californiaen, og du har en innstegsmodell som gjør 0-100 på 3,5 sekunder og som ikke gir seg før speedometeret viser 320 kilometer i timen.
Eller, jeg burde kanskje si speedometerne, i flertall. For passasjeren har nemlig sin egen lille informasjonsskjerm på dashbordet hvor medieinnhold og fart kan vises, slik at passasjeren også kan bli underholdt mellom hvitvinsglassene.
Om ikke V8-eren og kjøreegenskapene til Portofino er nok for føreren, kan også vedkommende nyte godt av et nytt multimediesystem, med Apple CarPlay-muligheter blant annet.
Ferrari Portofino skal vises offentlig for første gang på Frankfurt-utstillingen i september.