-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ferrari for den indre kjerne
Ferrari-flaggskipet med det kjipe navnet har fått sitt racingavkom – uten at den skal brukes i racing.
Det første jeg kan nevne er at LaFerrari-navnet ikke pryder ekstrem-utgaven. Den er nemlig døpt Ferrari FXX K.
«K?» hører jeg du si – K er en forkortelse av forkortelsen KERS, som igjen står for «Kinetic Energy Recovery System».
Systemet gjenvinner energi fra bremsing, og kan gi en ekstra boost ved behov.
«Hvor mye power har så denne FXX K?» sier du? Effekten er selvsagt økt noe fra LaFerrari, og totalytelse er nå 1050 hestekrefter, 860 fra V12-bensinmotoren, og 190 fra el-motoren.
Nye kamaksler og redesignet innsugsmanifold med en ny overflatebehandling gjør sitt til effektøkningen, men enda morsommere er den enkle setningen fra Ferrari som forteller at «lydpottene er eliminert».
«Når kan jeg kjøpe denne ‘a?», tenker du kanskje. Men la det forbli med tanken. Dette er ikke en bil du går til forhandleren og bestiller deg. Dette er ikke en bil du bestiller i det hele tatt. Dette er den type bil Ferrari spør deg om du kunne tenke deg å bli eier av – fordi du er en del av Ferraris indre kundekjerne, de såkalte «Client-Test Drivers».
«Noe sier meg at dette ikke er en hverdagsbil, akkurat», sukker du, mens du nyter synet av en spoiler hvor Ferrari tilsynelatende har «glemt» å montere hoveddelen.
Og du har helt rett. FXX K blir ikke å se på veien, og heller ikke i noen offisielle racingløp. Den er nemlig ikke homologert for noen av delene.
Derimot skal FXX K bare vise hva Ferrari kan hvis de vil, en bil som er utviklet helt uten kompromisser – ifølge Ferrari selv.
Selv om FXX K ved første øyekast ligner på LaFerrari, har fabrikken gjort omfattende endringer i hele karosseriet. Hovedsakelig for å få mer marktrykk. Mellom 30 og 50 prosent mer enn LaFerrari, faktisk – avhengig av fart og konfigurasjon. 540 kilogram trykk genereres ved 200 kilometer i timen.
I tillegg er FXX K utstyrt med Pirelli-slicks, som har sensorer for bevegelser i alle retninger, temperatur og lufttrykk, slik at de virkelige nerdene i Ferraris hardcore kundegruppe virkelig kan få levd ut sin Forza 5-fantasi i det virkelige liv.
«Men sånn rent teoretisk, hva koster noe slikt?», spør du litt forsiktig. Svar: Ingen vet. Og skulle du bli oppringt av Ferrari med spørsmål om å bli med i den indre sirkel tviler jeg uansett på at du bryr deg om prisen …