-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Fiesta fra Ford
Ford lanserer en helt ny Fiesta. Vi har kjørt bilen som blir den blå ovalens mest globale siden T-Fordens glansdager.
Fra Europa
Nye Fiesta er utviklet i Europa for europeisk smak, men den kan med enkle grep tilpasses andre store markeder. Som første modell på mange år skal den innen 2010 lanseres i Nord-Amerika, Asia, Sør-Afrika og Australia.
5-dørsutgaven er den eneste som blir markedsført i Norge, men spør du pent kan forhandleren spesialbestille en 3-dørsutgave også. For andre markeder vil også sedan være aktuelt.
Mykere og tøffere
Det første du ser er at nye Fiesta har fått myke, progressive kurver og en front som ikke skjemmes over sin identitet – noe som er spesielt synlig på biler med lyse og klare farger.
Og apropos farger – utvalget er solid – du kan velge mellom 15 forskjellige, deriblant Hot Magenta som er overført nesten direkte fra konseptbilen.
Både diesel og bensin står på programmet. Første nevnte er 1,25-litere med henholdsvis 60 og 82 hk, mens den mest sportslige bensinutgaven har en 1,6-liter på 120 hk. Det gir punch nok i en småbil som Fiesta.
I første omgang leveres to dieselmotorer – en 1,4-liter på 68 hk samt en 1,6-liter på 90 hk. Førstnevnte er uten partikkelfilter, men er likevel den utgaven importøren regner med blir bestselger.
Partikkelfilter?
Men etter at norske journalister spør hvorfor et miljøbevisst selskap som Ford i det hele tatt velger å markedsføre en bil uten partikkelfilter, lover de at denne skal fases ut så snart et alternativ finnes. Og det kommer like over nyttår i form av en 1,6-liter med 75 hk og DPF.
Et annet miljøriktig alternativ blir ECOnetic-utgaven med 1,6-liters TDCi-motor og 90 hk.
Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,42 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 98 gram per kilometer. Men såpass bør man vel kunne forvente av en moderne småbil.
Komfortabel
Under vår første prøvekjøring i Toscana kjørte vi en påkostet 5-dørs Ghia med 90-hesters dieselmotor. Motoren med et dreiemoment på 200 Nm har tilstrekkelig med krefter over et såpass stort register at man kan kjøre uten hyppige gearskift.
Bilen er lett å manøvrere i trange bygater og behagelig og støysvak i kabinen i relativt høye hastigheter på italienske autostrada.
På svingete vei var det imidlertid lett å provosere den til å lette på baken og overstyre, men vi får tro kundegruppen har en litt mer moderat kjørestil enn journalister som ønsker å finne frem til sterke og svake sider ved en ny bil.
Sportslig
Vi kjørte også en 1,6-liters bensinmotor i en 3-dørs Fiesta med sportspakke. Dette er en bil som appellerer til dem med en frisk kjørestil. Bilen er stivet opp og oppfører seg dermed vesentlig mer sportslig på svingete vei.
Motoren gir tilstrekkelig med skyv til at bilen blir morsom å kjøre. På den annen side merkes ujevnheter i asfalten ganske tydelig sammenlignet med biler med standard oppsett.
Til Norge kommer Fiesta for fullt fra januar 2009, skjønt de første bilene er allerede på plass hos forhandlere. Ford Motor Norge forventer å selge 1300 biler i løpet av første salgsår. Bilene leveres i utstyrsnivåene Ambiente, Trend og Titanium og importøren forventer at de fleste vil velge godt utstyrte biler av nivå Titanium.
Mange om beinet
Som viktigste konkurrenter utpeker Ford Toyota Yaris, Peugeot 207 og VW Polo. Vi tar også med Skoda Fabia, som er en populær bil i Norge.
Fiesta får en startpris på kr 165.300, men de fleste vil nok ende opp med å betale nærmere 200.000 kroner for å få en bil med riktig utstyrspakke.
Du kan lese mer om nye Fiesta i en høstlig utgave av bladet Bil, og snart skal vi også sette den på prøve mot sine naturlige konkurrenter.