-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Lamborghinis super-SUV
Det blir feil å si at mange har ventet på denne, men noen har ventet lenge. Nå er endelig Lamborghini Urus ute i offentlighetens lys.
Det er gått fem år siden vi fikk de første hintene om en Lambo-SUV gjennom en konseptbil utstilt på Beijing-utstillingen. Faktisk het den Urus den gangen også, vi opplever gjerne kryptiske konseptbetegnelser før det virkelige navnet avsløres.
Vi har sett spionbilder og avslørt en del detaljer under veis.
Den er jo beslektet med store SUV-er i VW-familien, som Bentley Bentayga, Porsche Cayenne og Audi Q7, men det har vært viktig for Lamborghini å lage den mest ekstreme utgaven når det kommer til ytelser.
I pressemeldingen omtales Urus som «Verdens Første Super Sport Utility Vehicle». Den har en design som forsiktig sagt skiller seg ut i mengden, jeg tror jeg overlater til dere å avgjøre om dette er kult eller bare banalt – jeg er jammen ikke sikker på hva jeg syns.
Så jeg prater heller litt konkret – om at den har en fireliters twin turbo V8 som i Lambo-versjon yter 650 hestekrefter og har et dreiemoment på 850 Newtonmeter. 8-trinns automat og firehjulsdrift skal få effekten effektivt ned i underlaget.
Null til hundre på 3,6 sekunder og til 200 på 12,8 sekunder er ikke helt vanlig i SUV-verdenen. Det er heller ikke en toppfart på 305 km/t.
Og det er liten grunn til å tvile på Lamborghini når de lover å slå den eksisterende SUV-rekorden rundt Nordsløyfa som ble satt av en Stelvio Quadrofoglio i september.
Lamborghini hevder de valgte twin turbo V8 i stedet for V12 på grunn av dreiemomentet ved lave turtall som egner seg godt i SUV-er, spesielt de som skal ferdes i terrenget. Skjønt vi tviler på om mange Urus-eiere kommer til å sette bilen på de store utfordringer.
Fysiske mål er en lengde på 5.112 mm, en bredde (uten speil) på 2.016 mm og en høyde på 1.638 mm over en akselavstand på hele 3.003 mm. Bakkeklaringen kan reguleres mellom 158 og 248 mm, og egenvekten på 2,2 tonn gjør at hver «hest» skal flytte 3,38 kg.
Lamborghini antyder et årsvolum på 3500 biler – det er like mye som de solgte til sammen av Huracan og Aventador i fjor.
I Europa får Urus er prislapp på 171.429 euro eksklusiv avgifter, og leveringene starter våren 2018.