Ford fornyer sin elektriske

Ford lanserte sin Focus-baserte elbil i 2013. Nå får den en midtlivs oppgradering. Men holder det?

Publisert Sist oppdatert

Focus Electric er en bil som ikke akkurat har vært preget av rush og lange ventelister. Da den ble lansert i 2013 hadde den en prislapp på 259.000 kroner. Til sammenligning kostet toppmodellen av Leaf, markedslederen den gang, kr 273.900.

I hele fjor ble det ifølge OFV registrert 47 nye Focus Electric i et elbilmarked på drøye 24.000. Lanseringsåret 2013 var antallet 83 som steg til 169 påfølgende år. Beskjedne tall.

Ifølge kollega Trygve Bæra som var med på den første europeiske prøvekjøringen i 2013, har Focus Electric mye av de gode kjøreegenskapene som preger Focus med konvensjonelle drivlinjer i behold.

De største hakene ved Ford-modellen var begrenset rekkevidde på 162 km mot Leafs 199 km (etter NEDC-standarden) og et lite anvendelig bagasjerom på 250 liter.

Nå har bilen fått en ny, kraftigere batteripakke hvor kapasiteten er økt med over femti prosent.

Men selv 225 kilometer etter NEDC-standarden holder ikke i dagens marked hvor konkurrentene skilter med fra 300 til over 500 kilometer teoretisk rekkevidde.

Nytt av året er også muligheten for hurtiglading som gir 80 % batterikapasitet i løpet av en halvtime.

Ford skilter med en velutstyrt bil med en prislapp på 233.000 kroner. I et 2013-marked hadde muligens bilen vært interessant, i år vil jeg anta salget forblir på et svært moderat nivå.

Jeg er redd Ford må prestere bedre enn dette når de skal utfordre erkerival GM og deres Opel Ampera-e.

Powered by Labrador CMS