-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ford fornyer sin elektriske
Ford lanserte sin Focus-baserte elbil i 2013. Nå får den en midtlivs oppgradering. Men holder det?
Focus Electric er en bil som ikke akkurat har vært preget av rush og lange ventelister. Da den ble lansert i 2013 hadde den en prislapp på 259.000 kroner. Til sammenligning kostet toppmodellen av Leaf, markedslederen den gang, kr 273.900.
I hele fjor ble det ifølge OFV registrert 47 nye Focus Electric i et elbilmarked på drøye 24.000. Lanseringsåret 2013 var antallet 83 som steg til 169 påfølgende år. Beskjedne tall.
Ifølge kollega Trygve Bæra som var med på den første europeiske prøvekjøringen i 2013, har Focus Electric mye av de gode kjøreegenskapene som preger Focus med konvensjonelle drivlinjer i behold.
De største hakene ved Ford-modellen var begrenset rekkevidde på 162 km mot Leafs 199 km (etter NEDC-standarden) og et lite anvendelig bagasjerom på 250 liter.
Nå har bilen fått en ny, kraftigere batteripakke hvor kapasiteten er økt med over femti prosent.
Men selv 225 kilometer etter NEDC-standarden holder ikke i dagens marked hvor konkurrentene skilter med fra 300 til over 500 kilometer teoretisk rekkevidde.
Nytt av året er også muligheten for hurtiglading som gir 80 % batterikapasitet i løpet av en halvtime.
Ford skilter med en velutstyrt bil med en prislapp på 233.000 kroner. I et 2013-marked hadde muligens bilen vært interessant, i år vil jeg anta salget forblir på et svært moderat nivå.
Jeg er redd Ford må prestere bedre enn dette når de skal utfordre erkerival GM og deres Opel Ampera-e.