-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Selv om Mustang Mach-E har overtatt som Fords mestselgende modell i Norge, er Focus uten tvil er en av de viktigste for Ford i Europa. Men Focus trekker på årene så det var på tide med en liten oppgradering, eller kanskje riktigere å se på justeringen som retusj.
For selv med større grill, endringer på støtfangere, nytt lysdesign og framfor alt større infotainmentskjerm (nå 13,2 tommer) med lettere tilgjengelig innhold og mer moderne grafikk, er Focus i hovedsak samme bilen, både som femdørs og som stasjonsvogn.
Ford har ikke endret utvendig størrelse eller innvendig plass.
Også motorprogrammet strammes opp, og for å komme nærmere EUs utslippskrav, beholdes – i hvert fall i Norge – kun de to letthybridiserte bensinmotorene hvor det fra den tresylindrede 1,0-literen hentes ut henholdsvis 125/155 hk. Ut går den kvikke varianten med 182 hk.
Endelig blir Focus med EcoBoost Hybrid-motorer tilgjengelig med automatgir i form av en sjutrinns dobbeltclutchkasse.
Som et av få bilmerker gir ikke Ford slipp på dieselmotoren i de kompakte bilmodellene så Focus blir fortsatt å finne i salgslokalene med den kjente 1,5-literen ytende 120 hk. Men den manuelle girkassen utgår til fordel automatgirkassen med åtte trinn.
Focus-programmet inneholder fortsatt tre utstyrsgrader:
* ST-Line X med startpris på 365.500 kroner.
* Den tøffere Active X med fire cm bedre bakkeklaring enn ST-Line. Pris fra 367.000 kroner.
* Active Vignale med basis i Active X, men pakket med mer utstyr og priset fra 415.800 kroner.
* Focus trekker på forhjulene. 4x4 er ikke noe tema.
Blindsonevarslingen kan nå også brukes om man kjører med tilhenger. Det skjer ved å taste inn tilhengerens lengde i Sync 4-systemet.
Dersom man forsøker å svinge på tvers av møtende trafikk i forbindelse med et veikryss i hastigheter opp til 30 km/t, griper veikryssassistenten inn og med informasjon fra frontkameraet og radaren aktivt bremser bilen for å unngå sammenstøt.
I følge OFV er salget av Focus så langt i år halvert, til 234 eksemplarer fra 543 i samme tidsrom i fjor.