Ford Focus ST: Seriøst tøff

På et drøyt døgn skulle vi få oppleve hvordan den nye ST-versjonen av Ford Focus er. Det var et herlig døgn.

Publisert Sist oppdatert

Ford Focus ST

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Bare fem minutter etter landing på Le Castellet-flyplassen i Sør-Frankrike var vi i gang med en kjapp pressekonferanse inne i en hangar full av splitter nye Focus ST. Det klødde i fingrene etter å komme seg bak rattet og ut på veien.

På vei ut porten kommer sjefen for Ford Team RS, Jost Capito, og stikker hodet inn i kupeen for å konstatere at vi har slått av stabilitetskontrollen og stilt styringa på Sport. “Dere må bare presse den skikkelig – da merker dere det utmerkede chassisets gode balanse”, sier han med den største selvfølgelighet. Vi følger hans råd.

Veiene innenfor rivieraen er utfordrende og innbydende på samme tid, med stigninger og svinger i det ustanselige. Med en normal bil ville det være få forbikjøringsmuligheter, men ST’ens turboladede rekkefemmer med 225 hester åpner for en del flere muligheter. Er man litt våken og oppdager en klar rettstrekning på drøyt 100 meter er det bare å plante gasspedalen i bånn.

Gassresponsen er god, og når turboen trykker på skyter bilen raskt fart. Lyden fra motor og eksosrør endrer karakter oppover registeret. Og når man slipper gassen for å geare, kommer en herlig turbo-pop-lyd. Team RS har virkelig lykkes med å skape et sportslig lydbilde i ST. At det er en femsylindret motor er også en fordel. For øvrig hentet fra Volvo.

Mellom 1600 og 4000 o/min er dreiemomentet på hele 320 Nm, og det er der moroa er. Motoren kan godt dras opp til drøye 6000 o/min der maks effekt er, men du får ikke så mye igjen for det. Dermed kan man velge et høyere gear enn man ellers ville valgt, og benytte den solide kraften fra bånn av. På svingete veier fungerer det svært godt.

Team RS har senket ST med 15 mm i forhold til vanlige Focus, fjærene er 30% stivere foran og bak, og anti-krengestaget er 5% sterkere. Selv på 18-tommers hjul er komforten overraskende god, samtidig som ST har veigrep i toppklasse. Ford sier ST gjør unna en runde på Nürburgrings nordsløyfe ti sekunder kjappere enn Focus RS gjorde. For enhver som har kjørt den rå RS-versjonen av forrige generasjon Focus er dette rett og slett imponerende.

Neste dag fikk vi prøvd Focus ST på Paul Ricard-banen, kanskje verdens tryggeste racerbane. Den er ikke er så kupert som man skulle ønske, men byr på tilstrekkelig krappe lavhastighetssvinger og høyhastighetskurver til å avsløre eventuelle kjøremessige svakheter ved bilen. Og det er ikke mange.

Volkswagen Golf GTI har all grunn til å bekymre seg til møtet med Ford Focus ST. I andre land er faktisk ST en del billigere enn GTI, selv med større og sterkere motor. I Norge vil avgiftssystemet bety at ST får en prislapp 60.000 kroner over GTI.

Kort om bilen:
Pris:
kr. 429.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 2522 ccm. 166 kW (225 hk) v/6000 o/min. 320 Nm v/1600-4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 436 x 184 x 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1387 kg. Tillatt totalvekt 1860 kg.
Dekk: 225/40R18.
Bagasjerom: 385 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 6,8 sek
Toppfart: 241 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 224 g/km

Powered by Labrador CMS