-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ja til et fargerikt fellesskap
Kanskje er vi usedvanlig lette å glede – men når Ford Focus ST er tilbake i sin elektriske oransje farge er det all grunn til å mosjonere smilet.
Først publisert i Bil 8/9-2008.
Gode prioriteringer
Ford har valgt å bruke pengene på midtlivsoppdateringen av ST utelukkende på det visuelle, og har latt motor og chassis få være i fred.
Det betyr at ST fortsatt kommer med den femsylindrede 2,5 liters turboen på 225 hester, som har sitt utspring hos Volvo. Kanskje ikke nok til å kalle det en rendyrket sportsbil, men til gjengjeld en familiebil som fikk syvåringen til å utbryte: "Dette er jo akkurat som å kjøre karusell!"
Akkurat det er en svært god iakttakelse. En av flere grunner til at man blir usedvanlig glad i Focus ST er måten den takler norske veier på – i motsetning til en del andre biler som blir svært ukomfortable når man skal skru til sportsskruen har Ford klart å skape en bil som sitter klistret til asfalten selv om sistnevnte er aldri så herjet etter vinterens telehiv og etterslep på vedlikeholdsbudsjettene.
Trykk på knappen
Kjøregleden starter allerede i det øyeblikket du trykker på den nye startknappen mellom setene. Bilen svarer med en dyp rumling som forplanter seg gjennom de dype sorte og oransje Recarosetene. Responsen når du gir gass er spontan. Plystringen fra motoren når du gir gass, kombinert med det lille smellet når du slipper opp, bringer frem smilet på selv den tristeste dag.
Motoren føles stor – og det er ikke vanskelig å forestille seg at man enkelt skal hente ut 285 hester av den samme motoren i den kommende RS-utgaven. På minussiden kommer forbruket. Du skal være lett på gassen for å klare deg under literen – med litt aktiv kjøring snakker vi fort om 1,2 liter per mil.
Styrefølelsen er på plass på den måten som har kjennetegnet Ford de siste årene – akkurat passe tung og med svært god evne til toveiskommunikasjon mellom fører og bil.
Mer moderne
Stil og design er i stor grad et spørsmål om følelse og smak – men etter vår mening har den visuelle oppgraderingen av ST vært til det bedre.
De nye frontlysene og den skarpere fronten har gjort at bilen ser enda litt sintere ut enn den gjorde. Omrammingen av tåkelysene både foran og bak har også vært vellykket, og man har kvittet seg med forgjengerens litt tacky plastdetaljer.
Innvendig har det ikke skjedd så mye. Du kan merke at Focus ble lansert i 2005 – ikke at det er så lenge siden, men ting skjer fort på designsiden. Det mangler litt til å nå opp mot biler som befinner seg i premiumklassen, som BMW og Audi. De tre ekstra instrumentene på toppen av dashbordet, som viser temperatur og oljetrykk, gjør seg godt, og Recaro lager meget gode seter.
Vi mener fortsatt Focus holder seg hårfint foran konkurrenter som Golf GTI og Honda Civic Type R – men vi begynner å føle det er på tide at vi byr opp til en skikkelig sammenligningstest også på dette området. Selvsagt utelukkende for å tilfredsstille deg som leser
Ford Focus ST:
Motor: 5-sylindret turbobensin, 2522 ccm.
Ytelse: 225 hk v/6000 o/min, 320 Nm v/1600 o/min.
Egenvekt: 1437 kg.
Forbruk: 0,93 l/mil.
CO2-utslipp: 224 g/km.
0–100: 6,8 sekunder.
Toppfart: 242 km/t.
Pris: 486.200.
Konkurrenter: Golf GTI, Honda Civic Type R.