-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford Focus ST
Svenskene hadde med seg en Volvo V50 T5, som har tilsvarende motor som i Focus ST, på Ring Knutstorp.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Det er ganske pussig at den samme motoren i to biler basert på samme plattform kan oppleves som så forskjellig – Volvo'en er kvikk nok og til dels morsom å kjøre, men Focus ST går den en høy gang når det gjelder sportslighet.
Volvo'en er nok ikke tenkt som en sportsbil, men det er absolutt Focus ST. Den tøffe lyden, eller skal jeg si de tøffe lydene, den kvikke responsen og alle de herlige detaljene både eksteriørt og interiørt, alt oser av sportslighet.
Inne i kupeen sitter man veldig godt i Recaro-seter, med sort taktrekk, og på toppen av dashbordet er det tre klokker som viser turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur.
Felgene er vel strengt tatt Lamborghini-kopier, men hva gjør vel det når de er så tøffe?
På banen viser ST seg som en habil sportsbil, med god balanse og lite understyring. Den stuper noe under de hardeste nedbremsingene, men Fords RS-avdeling har gjort en god jobb med å gjøre Focus ST underholdende.
Motor: R5 turbo, 2521 ccm
Effekt: 225 hk v/5800 o/min, 320 Nm v/1600 o/min
0-100 km/t: 6,8 sek
Toppfart: 241 km/t
Vekt/effekt: 1281 kg/225 hk = 5,7
Rundetid: 1:19,6 sek
Pris: kr 436.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester- Rundetider