-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Focus ST
Svenskene hadde med seg en Volvo V50 T5, som har tilsvarende motor som i Focus ST, på Ring Knutstorp.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Det er ganske pussig at den samme motoren i to biler basert på samme plattform kan oppleves som så forskjellig – Volvo'en er kvikk nok og til dels morsom å kjøre, men Focus ST går den en høy gang når det gjelder sportslighet.
Volvo'en er nok ikke tenkt som en sportsbil, men det er absolutt Focus ST. Den tøffe lyden, eller skal jeg si de tøffe lydene, den kvikke responsen og alle de herlige detaljene både eksteriørt og interiørt, alt oser av sportslighet.
Inne i kupeen sitter man veldig godt i Recaro-seter, med sort taktrekk, og på toppen av dashbordet er det tre klokker som viser turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur.
Felgene er vel strengt tatt Lamborghini-kopier, men hva gjør vel det når de er så tøffe?
På banen viser ST seg som en habil sportsbil, med god balanse og lite understyring. Den stuper noe under de hardeste nedbremsingene, men Fords RS-avdeling har gjort en god jobb med å gjøre Focus ST underholdende.
Motor: R5 turbo, 2521 ccm
Effekt: 225 hk v/5800 o/min, 320 Nm v/1600 o/min
0-100 km/t: 6,8 sek
Toppfart: 241 km/t
Vekt/effekt: 1281 kg/225 hk = 5,7
Rundetid: 1:19,6 sek
Pris: kr 436.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester- Rundetider