-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Stjerner og skuffelse fra EuroNCAP
To nye biler oppnår fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Samtidig er organisasjonen lite fornøyd med Seat som fjerner sikkerhetsutstyr fra Leon.
Volumselgere
Det er Ford S-Max og Opel Corsa som nå har vært gjennom kollisjonstester. Begge oppnår fem stjerner med hensyn til å ta vare på passasjerene. S-Max er også den MPV som oppnår høyeste score av samtlige biler som er testet hittil i denne kategorien.
Med hensyn til sikring av barn oppnår S-Max 4 stjerner og Corsa 3 mens forholdet er omvendt når det gjelder skade ved påkjørsler av fotgjengere. På det området får Corsa 3 stjerner og S-Max 2.
Fornøyd og skuffet
EuroNCAP er fornøyd med resultatet disse to bilene oppnår men er svært skuffet over Seat som nå fjerner setebeltevarslet fra sin Leon. Modellen oppnådde fire stjerner i en test i november 2005 med beltevarsler som standardutstyr.
Undersøkelser viser at setebeltene brukes oftere når bilene har varselsystem for dette.
- Dette er første gang vi registrerer at en produsent fjerner sikkerhetsutstyr etter at en modell er testet av oss, sier svenske Claes Tingvall som er styreformann i EuroNCAP.
- Det er svært skuffende. Beltevarslere er effektive til å oppmuntre folk til å bruke beltene. Nå tar Seat et skritt tilbake. Vi skulle ønske de satte sikkerhet foran inntjening, konkluderer Tingvall.
PS! Samme dag som vi skrev dette, sendte Seat ut en pressemelding der de sier at det ikke produseres en eneste Leon uten beltevarsler. På engelsk låter meldingen som følger:
"No SEAT León is being produced at SEATs factory in Martorell without this standard safety equipment."
På pressesidene til EuroNCAP ligger fortsatt den opprinnelig slakten av Seat, så vi får vente på videre utspill. Saken har uansett kun akademisk interesse for Norge.