-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Toyota: Hilux ufarlig
Tidligere i dag meldte vi at Toyota hadde stoppet salget av Hilux i Europa mens de undersøkte elgtesten foretatt av Teknikens Värld. Nå sier Toyota Norge det likevel er trygt å kjøpe bilen.
Den 2. november fortalte vi om den svenske elgtsten.
I går fortalte Toyota at de stoppet salget av Hilux inntil videre.
Her er en pressemelding distribuert av Toyota Norges PR-avdeling tirsdag kveld:
Det er ingen grunn til å stanse salget av Toyota Hilux i Norge.
- Toyota har besluttet å stanse slaget av Hilux med 16-tommers hjul inntil videre, slik lød meldingen mandag kveld. Årsaken var en nesten-velt i en elgtest utført av Teknikens Värld i Sverige.
Nå viser det seg at testen ble foretatt med en bil med uoriginale hjul, denne utgaven selges ikke i Norge. Hilux med originalhjul oppfører seg helt stabilt også under ekstreme forhold.
Toyota Motor Europe tok mandag avgjørelsen om å stanse salget av den svenske16-tommers utgaven foreløpig. Men nærmere undersøkelser i alle europeiske markeder viste at spesialmodellen med betegnelsen Tatra, bare har vært solgt som kampanjemodell i et mindre antall markeder, deriblant Sverige.
I Norge er det solgt et trettitall hjul av denne typen som ekstrautstyr. Ellers selges Hilux i Norge med 16-tommers hjul i de rimeligste utgavene. Disse hjulene er ekstra smale og medfører ingen fare for velt. Det gjør heller ikke 15-tommershjulene som det selges flest av her i landet.
Årsaken til nesten-velten i Sverige ser ut til å være de spesielle brede dekkene, som gir ekstra veigrep, konkluderer Toyota. Hilux er ikke konstruert for slike hjul, og den kan derfor oppføre seg uheldig, slik Teknikens Värld erfarte.
Det blir altså ikke aktuelt å stanse salget av Hilux i Norge, og alle som har en Hilux av nyeste modell kan altså slippe å engste seg.
Her i landet selges Hilux med følgende hjul:
- DLX (25 % av salget) dekk 205R16, felg 6X16" med innpress + 50 mm
- SR5 (75 % av salget) dekk 255/70R15, felg 7X15" med innpress +30 mm
Problemfelgen som satt på testbilen i Sverige:
Betegnelse "Tatra" dimensjon 7X16" med innpress + 30 mm med dekk 265/65R16 (Felg er brukt som kampanje fra Toyota Motor Europe, men ikke i Norge).
Dermed er trolig faren over for denne gang.