-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hyundai Kia med ny teknologi
Viser hjul med innebygget kjetting
Hyundai og Kia har designet et hjul med innebygget kjetting som kan hentes frem ved å trykke på en knapp. Se video av hvordan systemet virker.
Systemet benytter metallmoduler som er integrert i hjulet og kan hentes frem med elektrisk puls når en akutt situasjon oppstår. Dekket fungerer ellers normalt når «kjettingen» ikke er aktivert.
– Denne innovasjonen, som vi forhåpentligvis kan introdusere i Hyundai og Kias biler en gang i fremtiden, reflekterer vår forpliktelse til å gjøre avansert teknologi tilgjengelig for våre kunder, sier Joon Mo Park, leder for Advanced Chassis Development Team.
– Vi vil fortsette å utvikle teknologi som øker sikkerhet og gir praktiske fordeler for våre kunder.
Teknologien består av dekk og felg med tverrgående groper ved jevne intervaller, som en oppdelt pizza, med formminnelegering plassert i kanalene. Systemet utnytter fordelen formminnelegeringen har til å vende tilbake til sin opprinnelige form ved hjelp av en elektrisk puls.
Dersom dekket er nedslitt til høyden av modulene, er det en klar indikasjon på at dekkene må skiftes ut.
Hyundai Motor og Kia har søkt om patent for teknologien i både Sør-Korea og USA. De vil vurdere masseproduksjon etter videre utvikling samt slitasje- og ytelsestester og forutsatt godkjenning.