-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hyundai Kia med ny teknologi

Viser hjul med innebygget kjetting
Hyundai og Kia har designet et hjul med innebygget kjetting som kan hentes frem ved å trykke på en knapp. Se video av hvordan systemet virker.
Systemet benytter metallmoduler som er integrert i hjulet og kan hentes frem med elektrisk puls når en akutt situasjon oppstår. Dekket fungerer ellers normalt når «kjettingen» ikke er aktivert.
– Denne innovasjonen, som vi forhåpentligvis kan introdusere i Hyundai og Kias biler en gang i fremtiden, reflekterer vår forpliktelse til å gjøre avansert teknologi tilgjengelig for våre kunder, sier Joon Mo Park, leder for Advanced Chassis Development Team.
– Vi vil fortsette å utvikle teknologi som øker sikkerhet og gir praktiske fordeler for våre kunder.
Teknologien består av dekk og felg med tverrgående groper ved jevne intervaller, som en oppdelt pizza, med formminnelegering plassert i kanalene. Systemet utnytter fordelen formminnelegeringen har til å vende tilbake til sin opprinnelige form ved hjelp av en elektrisk puls.
Dersom dekket er nedslitt til høyden av modulene, er det en klar indikasjon på at dekkene må skiftes ut.
Hyundai Motor og Kia har søkt om patent for teknologien i både Sør-Korea og USA. De vil vurdere masseproduksjon etter videre utvikling samt slitasje- og ytelsestester og forutsatt godkjenning.