-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Stadig sikrere biler
Antallet biltyverier har stupt
I 2003 ble det stjålet over 14.600 biler i Norge. Nå er tallet nede i rundt 2400 biler. Kjøretøyene er blitt vanskeligere å stjele, og stjålne elbiler er lite attraktive i utlandet. Det fastslår forsikringsselskapet If.
Rattlås, elektronisk startsperre og GPS-sporing av moderne biler gjør jobben vanskeligere for biltyvene. På 20 år er antall biltyverier i Norge redusert med over 80 prosent.
– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned i Norge. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard nærmest sklitaklet vinningsforbryterne, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Moderne biler er vanskeligere å stjele enn eldre modeller. Likevel er det blitt stjålet mellom 2000 og 3000 biler årlig de siste årene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. I fjor ble 2377 biler kriminelles rov.
Pass på nøkkelen!
– Dessverre er det ganske mange av disse bilene som forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen. Slike nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift. Det er derfor svært viktig å ha full kontroll på nøkkelen. Den øverste skuffen i entreen er der innbruddstyven leter først. Finn på et lurere sted, sier Clementz.
Nøkkeltyverier fra garderober skjer også, påpeker han.
– For noen år siden var jeg i en svømmehall. Der hadde garderobeskapene kodelås. Mens en besøkende tastet inn koden, sto tyven og ubemerket leste den av over skulderen. Mens kvinnen svømte, stakk tyven av med bilen hennes. Tyveriet ble ikke oppdaget før hun kom ut på parkeringsplassen for å låse opp bilen sin. Da var den stjålne bilen og tyven sikkert på vei i full fart mot svenskegrensen. Kanskje med stjålne bilskilter både foran og bak, sier kommunikasjonssjefen i If.
Fraktes gjennom Sverige
– Mange stjålne biler har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. Der kan det være et midlertidig stopp, før de forsvinner til et annet land i verden, sier Clementz.
Elbiler er lite attraktive å stjele, selv om det skjer tyverier av disse også, ifølge If.
– Når du er biltyv, vet du ikke hvor mye strøm som er på bilen. Da er det litt nervepirrende å sitte og vente på nærmeste ladestasjon mens du må fylle strøm. Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer. Disse tingene gjør elbiler mindre attraktive å stjele. Ladenettverkene er dessuten ganske skrale saker i det fjerne utland. Norske bensin- og dieselbiler er derfor mer naturlige å stjele, sier Clementz.
Bruk matboks
Enkelte biltyver bruker høyteknologi for å forsterke signaler eller kopiere elektroniske signaturer til nøkler.
– Mitt beste råd er å oppbevare nøkkelen i en matboks i blikk hjemme. Da skjermer du antennen til nøkkelen. Er du ekstra opptatt av sikkerhet, kan nok litt aluminiumsfolie rundt nøkkelen være greit å ha på reise, sier han.