-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Strøm til spille:
– Mange betaler for bortkastet ladestrøm
Å fyre for kråker er et velkjent begrep, men visste du at du kaster bort strøm ved å lade elbilen fra en vanlig stikkontakt?
Å lade bilen med stikkontakt er ikke bare mer brannfarlig enn å bruke ladeboks.
– Opp til 30 prosent av strømmen kan gå tapt fra støpselet til bilen din. Det blir dyrt med dagens strømpriser, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Tallene kommer fra ADAC, Europas største forbund for bilister. Analysen viser at effekttapet er betydelig hvis du lader elbilen, eller hybridbilen, på gamlemåten.
Dette er løsningen
1. juli 2022 trådte også nye regler for elbillading i kraft. De nye reglene sier at hvis du skal ha et nytt ladepunkt hjemme, må du ha en ladestasjon. I den nye normen er verken vanlige eller industrielle stikkontakter gyldig.
– Strømtapet gir enda en grunn til å installere ladeboks hjemme. Ladekapasiteten er større, og det går også raskere. Legg et strømtap på opp mot 30 prosent på toppen, så er ikke argumentene for å holde på stikkontakten så mange lenger, sier Ytre-Hauge.
Undersøkelsene til ADAC viser også at det er et betydelig strømtap hvis du sammenligner ladeboks med stikkontakt på lavere effekt.
– Slik strømprisene er nå er det dumt å lade med lav kapasitet. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Da blir strømregningen fort høy, sier motorfagsjefen i Frende.
Den beste kombinasjonen for å lade brannsikkert og miste minst mulig strøm er derfor å lade med høyest mulig kraft.
– Da er ladeboks den klart beste løsningen, sier Roger Ytre-Hauge.
Nye regler for lading av elbiler
– Det er en investering å ta, men kan du ta deg råd til det, kan det fort lønne seg å gjøre investeringen før vinteren setter inn, med de høye strømprisene vi ser nå, sier Roger Ytre-Hauge.
Den nye installasjonsnormen NEK 400 trådte i kraft 1. juli, men den gamle er gyldig ut 2022. Endringene har ikke tilbakevirkende kraft.
– Det betyr at hvis du allerede har en installasjon som er godkjent med stikkontakt for lading av elbil fra før, så blir den ikke ulovlig med den nye normen. Men den kan fort bli kostbar likevel, sier Roger Ytre-Hauge.