-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

De mest vanlige bilskadene
1001 – 1002 – 1003
Det er ett sted på bilen som soleklart oftest får kollisjonsskader, viser skadetall fra If. Bulkestedet avslører en feil mange gjør i trafikken.
Forsikringsselskapet If har analysert alle kollisjonsskadene som selskapet håndterer i løpet av et år. Oversikten viser hvilke deler av bilen som blir skadet og trenger reparasjon. Rangeringen avdekker samtidig et par trafikkregler vi bør bli flinkere til å følge her i landet.
Den uten tvil vanligste kollisjonsskaden er på støtfangeren foran. Hakk i hæl følger bakre støtfanger. Mellom disse to skiller det rundt 20 prosent.
Holder for kort avstand
I 2021 ble 35.883 skadetilfeller med årsak «påkjørt bakfra» meldt inn til forsikringsselskapene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Tallene for fjoråret er ikke klare ennå, men de tre første kvartalene av 2022 ble det meldt inn 28.260 slike karosseriskader.
– Husk å holde god nok avstand til bilen foran! På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etter hvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Heldigvis skjer de fleste påkjørsler bakfra i kø og i lav hastighet, men det høye antallet skader viser at det er viktig å være skjerpet og følge godt med på veien uansett om bilen kjører sakte eller fort, sier han.
En del av skadene på for- og bakskjerm skjer også på parkeringsplasser og i p-hus. Ryggeskader her er ganske vanlig, opplyser Clementz.
Overholder ikke vikeplikten
På If-rangeringen over de vanligste skadene er det én side på bilen som peker seg ut:
– Det er flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side peker seg ut. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side. Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier Clementz.
– En del steder er det nærmest blitt uformelle forkjørsveier uten skilting, fordi den lokale sedvanen har gjort at veier med relativt mye trafikk blir trafikkert som om den var en forkjørsvei. Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier han.
Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra Finans Norge.
Ti på topp – kollisjonsskader
1. Støtfanger foran
2. Støtfanger bak
3. Høyre skjerm foran
4. Venstre skjerm foran
5. Høyre dør foran
6. Venstre dør foran
7. Høyre dør bak
8. Høyre skjerm bak
9. Grill
10. Venstre hovedlykt
Kilde: Forsikringsselskapet If