-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Tar store sjanser
Altfor mange kjører på sommerdekk
Snøkaos overrasker alltid noen: Sist vinter hadde 13,6 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
Det er en økning på 7,3 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 24.000 If-forsikrede biler vinteren 2021/2022 i Norge.
– Flesteparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Mange drøyer dessverre for lenge med hjulskift for vinterføre. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Clementz.
Venter med vinterdekk
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge:
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier Clementz.
Sist vinter var det Agder (16,7 prosent), Rogaland (16,6 prosent) og Møre og Romsdal (15,6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved bilskader på vinteren, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (84,3 prosent) og Nordland (78,1 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen.
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 82 prosent og 78,9 prosent sist vinter.
Statistikk fra tusenvis av skader
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved skadetaksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag.
Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 24.159 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 3278 av disse hadde sommerdekk på bilen.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.