-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Dårlig oppmøte og høy strykprosent
Ventetiden for å ta teoriprøve kunne vært vesentlig kortere om flere hadde avbestilt. Dessuten er mange altfor dårlig forberedt slik at de stryker.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver blir avlyst fordi kandidaten ikke møter opp. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33.000 teoriprøver i årets to første måneder.
Det er store regionale forskjeller.
– Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og Lakselv er det minst 20 prosent av de bestilte prøvene som ikke blir benyttet, sier Frode Børstad (bildet) i Statens vegvesen.
Drøbak, Hafslund, Mysen og Risløkka (Oslo) trafikkstasjoner har også en høy andel ikke-møtt, men statistikken for disse trafikkstasjonene er ikke korrigert for stengte dager på grunn av korona.
– Best i klassen er Kirkenes, Tønsberg, Sortland, Kristiansund, Hamar, Sunndalsøra, Oppdal, Namsos Steinkjer og Alta, som alle har under 5 prosent ikke-møtt, sier Børstad.
Latskap
Det er like lett å avbestille som å bestille teoriprøve. Kandidatene ordner alt på vegvesen.no/timebestilling. Selve teoriprøven må gjennomføres på en trafikkstasjon.
– Vi sender ut flere påminnelser på SMS før prøven. Så det er kun latskap som gjør at folk ikke avbestiller timer de ikke har tenkt å gjennomføre. Dette er dårlig gjort overfor andre som må vente lenger enn nødvendig, og det er dårlig bruk av felleskapets midler. Slik det er i dag har vi en betydelig overkapasitet på teoriprøver, sier Frode Børstad.
Mange timer tilgjengelig
Statens vegvesen tilbyr et stort antall teoriprøver over hele landet. Likevel er det mange som må vente for å få time.
– Det er synd at nesten 4200 prøver ikke har blitt gjennomført. Disse ressursene skulle vi gjerne brukt på en mer effektiv måte, sier Børstad.
Høy strykprosent
Høy strykprosent bidrar også til unødvendig lang ventetid for teoriprøver.
– Hittil i år er strykprosenten på 35 prosent nasjonalt. Dette er høyt, selv om det er en liten forbedring fra tidligere. Vi tror mange forsøker seg på teoriprøven uten å ha lest noe særlig på forhånd, sier Børstad.
Teorikunnskapen er basisen for å utvikle de praktiske ferdighetene og erfaringene man trenger for å bli en trafikksikker sjåfør.
– Avbestill prøven hvis du ikke kan ta den, slik at timen blir tilgjengelig for noen andre. Og dessuten, ikke meld deg opp uten å ha lest på stoffet, sier Frode Børstad.