-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mange dropper polering
Annenhver bileier lar det gå mer enn et år mellom hver polering, viser en ny undersøkelse. Da kan det gå som med stakkaren på vårt illustrasjonsfoto.

15 prosent av alle norske biler blir aldri polert, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Biler som fortsatt blir polert får dessuten bare sjelden nærkontakt med voks og pussegarn. En fjerdedel av eierne oppgir at det går mer enn et år mellom hver gang. 10 prosent svarer vet ikke.
– I praksis betyr dette at halve bilparken får mangelfull lakkpleie. Det øker faren for rustangrep og reduserer levetiden. Samtidig fremskyndes prosessene som gjør lakken blekere og mattere, slik at den bokstavelig talt taper glansen, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
26 prosent av de spurte polerer bilen én gang årlig. 18 prosent gjør det hvert halvår. I tillegg kommer en liten gruppe på åtte prosent ekstra ivrige, som gir bilen en polering tre til fire ganger årlig eller mer.
Helst hvert halvår
Laber interesse for å bruke tid på bilpleie merkes godt på salget av de produktene som trengs for å få jobben gjort.
– Markedet for bilpleiemidler beregnet på privat bruk har vært forholdsvis flatt de siste årene, og gjenspeiler ikke veksten i selve bilparken. Noen nedlegger fortsatt stor innsats, men andelen var nok høyere for noen tiår siden, sier Thomas Melby, produktsjef i Auto Care.
Firmaet er markedsledende innen salg av bilpleiemidler til norske forbrukere.
– Utviklingen innen bransjen har gitt produkter som er bedre og mer miljøvennlige enn før. Det er fullt mulig å oppnå et godt resultat uten å måtte slite seg ut. Gode vaner på dette området betyr at bilen holder lenger og bevarer verdien bedre.
Topp om sommeren
– Resultatet blir forfall og materialødeleggelse. Godt vedlikehold beskytter mot vær, vind og store temperatursvingninger, enten det gjelder bil eller bygning.
I Norge er salget av bilpleieprodukter høyest i perioden mellom mars og august.
– Nå er vi midt i selve toppsesongen. Blant dem som polerer bilen selv er det svært mange som planlegger å ta en slik dugnad i løpet av de neste ukene, sier Thomas Melby.