-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Mange har feil lys
De fleste nordmenn skifter selv lyspærer på bilen sin. Men fagfolk mener mange kjører alt for lenge med feil lys.
– Det er jo positivt at så mange prøver å skifte lyspærer selv. Samtidig er det nok en viss fare for at mange utsetter jobben og kjører for lenge med feil på lysene, sier Thorbjørn Wiborg i verkstedkjeden BilXtra.
En del av bileierne gir nok også opp underveis, tror han.
– På mange modeller er skifting av lyspærer blitt svært vanskelig, særlig fordi det er kronglete å komme til. Etter et mislykket forsøk hjemme i garasjen, er det nok en del som bare kjører videre uten å gjøre noe mer, sier Wiborg.
De som ikke skifter lyspærene selv, får hjelp på et verksted eller en bensinstasjon, ifølge en undersøkelse YouGov Norge har gjort for for BilXtra.
Utbredt
Oversikter som viser omfanget av biler med lysfeil på norske veier, tyder på at det tar tid før slike feil blir rettet.
– Hver fjerde bil som kommer inn til periodisk kjøretøykontroll, har feil med lysene. Det innebærer at mange hundre tusen biler sannsynligvis kjører rundt med lysfeil til enhver tid, sier daglig leder Arild Hansen i Autobransjens leverandørforening.
Hans råd til bileierne er å bytte begge hovedlyspærene samtidig dersom den ene ryker, slik at man kan føle seg sikrere på at alt er i orden for lang tid fremover når man først fikser lysene.
Farlig høstmørke
– Det er viktig også å sørge for at hovedlyskasterne er riktig justert, for å få optimalt lysbilde og forhindre sjenerende blending av møtende trafikk. Dessuten er rene lykteglass selvfølgelig avgjørende for å få godt lys, sier Arild Hansen.
En grundig lyssjekk bør alltid foretas før august er omme, mener Thorbjørn Wiborg i BilXtra.
– Høstmørke veier betyr økt risiko for uhell hvis ikke lysene er i orden, konkluderer han.
Kilde: Pressemelding