-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Viktig når du har lagt om
Å glemme å etterstramme hjulmutterne er mer risikabelt enn mange er klar over, advarer eksperter.

– Når du har kjørt rundt 50 kilometer etter at dekkene er lagt om, bør hjulmutterne etterstrammes. Det er en god forsikring mot å risikere at hjulene løsner, sier Casper Bergmann, utviklingssjef i Vianor.
Han tror mange dropper dette, enten av glemsomhet eller fordi de rett og slett ikke er klar over hvor viktig det er.
– Derfor legger vi igjen en liten huskelapp i kupeen når en bil har hatt dekkskift ved et av anleggene våre. Der blir bileieren minnet om behovet for ettertrekking. Hvis kundene ønsker at vi skal ta denne kontrollen for dem gjør vi det gjerne, uten ekstra kostnad.
At bolter løsner kan skyldes feil utførelse ved bytte av hjul. Årsaken kan også være at partikler av sand, skitt eller rust kan ha kommet mellom felgen og hjulopphenget og forårsaket dårlig feste.
Konsekvensen blir i en del tilfeller havari og behov for veihjelp.
Må rykke ut
– Bare i vårt område rykker vi ut 10-15 ganger i uka til bilister med dette problemet når det er høysesong for omlegging av dekk. I noen tilfeller har hjulet falt helt av, noe som naturlig nok er potensielt livsfarlig, sier Geir Danielsen, driftssjef i Falck Stor-Oslo.
En tredjedel av bileierne lar være å etterstramme hjulmutterne, viser en undersøkelse Falck fikk utført gjennom analysebyrået YouGov for en tid siden. Ytterligere ni prosent oppga at de ikke vet om de gjør dette.
– I praksis må vi derfor regne med at opp mot halve bilparken ikke blir sjekket for løse hjul etter de sesongmessige skiftene av dekk, sier Danielsen.
Før sommerdekkene monteres må de vaskes godt, råder Bjarne Strand, avdelingssjef i Vianor på Leira i Nord-Aurdal.
– Vask ikke bare på utsiden. Den siden som vender innover og kommer i berøring med hjulopphenget er viktigst. Skitt mellom felgplaten og navet kan være en kilde til problemer.
Høysesong
Nå forbereder han seg på sesongmessig storinnrykk av kunder som vil ha på sommerdekkene. I ukene etterpå anbefaler han bileiere å følge nøye med.
– Sjekk visuelt, kjenn etter risting og hør om det oppstår ulyder, sier Strand.
I Nord-Norge venter bileierne litt lenger med å legge om til sommerdekk, men timebestillingene er i ferd med å bli mange også hos avdelingsleder Baard Adolfsen i Vianor Tromsø.
– Det blir også stadig mer vanlig at kundene benytter seg av tilbudet om etterstramming av hjulmutterne. Det gjelder ikke minst eldre mennesker og eiere av store biler, sier Adolfsen.
Også en etterkontroll av lufttrykket er viktig, påpeker han.
– Det bør gjøres noen dager etter omleggingen, og mens dekkene er kalde.