-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Ford med Focus på muskler
Det har lenge vært kjent at Ford kommer med en RS-versjon av sin Focus. I Frankfurt viste de en litt snillere ST170. Begge kommer til Norge om et halvt års tid.
Det er suksessen i rally som har inspirert Ford til å lansere ikke bare en, men to potente varianter av sin Focus. RS-versjonen er tidligere behørig presentert her på Bilnorge, men ST170 er ny. Bilen er utstyrt med en 2,0-liters Ford Duratec ST-motor som SVE kar skviset 170 hester ut av. Det betyr 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 215 km/t fra fire sylindere og 16 ventiler. 85 prosent av det maksimale dreiemomentet (195 Nm ved 5.500 o/min) er tilstede allerede ved 2.200 omdreininger og minst 190Nm gjennom hele spekteret fra 2.500 til 6.000 omdreininger.
ST170 leveres med en tettsteget 6-trinns gearkasse som overfører kreftene til forhjulene. Bakkekontakten besørges av lavprofil 215/45 R17 dekk montert på 17-tommers 12-eikers aluminiumsfelger. Skivebremsene har en diameter på 300mm foran og 280mm bak og stopper bilen (på tørr asfalt) i løpet av 36,3 meter fra en hastighet på 100 km/t. ABS og traction er standard.
Focus ST170 leveres som 3- og 5-dørs, og har en rekke detaljer som skiller den fra øvrige Focuser. Det innbefatter blant annet en grill med store luftinntak og runde tåkelykter. Dessuten finnes diskret aerodynamiske detaljer flere steder i eksteriøret. Focus ST leveres i fire metallic-farger; Panther Sort, Magnum Grå, Moondust Sølv og Imperial Blå i tillegg til Capri Blå i vanlig lakk.
Instrumentene i sølvfarge innbefatter, foruten turteller og speedometer, analoge klokker for oljetemperatur og oljetrykk. Sportssetene gir god støtte for fører og forsetepassasjer og har detaljer i lær. Recaro-seter kan leveres på spesialbestilling som tilleggsutstyr. Pedalene er i metall dekket med gummi, og metall og lær går igjen også i gearspak, håndbrekk og dørhåndtak.
Dersom du ønsker enda mer krefter er Focus RS alternativet. Den er basert på Fords WRC rallybiler og skal produseres i et begrenset antall på 4.500. RS er utstyrt med en 2-liters turbomotor, har 220hk og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Den har et maks dreiemoment på i overkant av 300Nm og en elektronisk begrenset toppfart på 225 km/t. Focus RS har en rekke spesielle detaljer i så vel eksteriør og interiør som under panseret og i hjulopphengingen. Den blir en ekte entusiastbil for de som har en solid konto for leketøy.
Og som sagt innledningsvis, begge kommer til Norge i løpet av første halvår 2002. Da skal de konkurrere mot heftige modeller av Golf, Audi A3, Alfa 147 og nye utfordrere fra Honda og Toyota.