-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford med Focus på muskler
Det har lenge vært kjent at Ford kommer med en RS-versjon av sin Focus. I Frankfurt viste de en litt snillere ST170. Begge kommer til Norge om et halvt års tid.
Det er suksessen i rally som har inspirert Ford til å lansere ikke bare en, men to potente varianter av sin Focus. RS-versjonen er tidligere behørig presentert her på Bilnorge, men ST170 er ny. Bilen er utstyrt med en 2,0-liters Ford Duratec ST-motor som SVE kar skviset 170 hester ut av. Det betyr 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 215 km/t fra fire sylindere og 16 ventiler. 85 prosent av det maksimale dreiemomentet (195 Nm ved 5.500 o/min) er tilstede allerede ved 2.200 omdreininger og minst 190Nm gjennom hele spekteret fra 2.500 til 6.000 omdreininger.
ST170 leveres med en tettsteget 6-trinns gearkasse som overfører kreftene til forhjulene. Bakkekontakten besørges av lavprofil 215/45 R17 dekk montert på 17-tommers 12-eikers aluminiumsfelger. Skivebremsene har en diameter på 300mm foran og 280mm bak og stopper bilen (på tørr asfalt) i løpet av 36,3 meter fra en hastighet på 100 km/t. ABS og traction er standard.
Focus ST170 leveres som 3- og 5-dørs, og har en rekke detaljer som skiller den fra øvrige Focuser. Det innbefatter blant annet en grill med store luftinntak og runde tåkelykter. Dessuten finnes diskret aerodynamiske detaljer flere steder i eksteriøret. Focus ST leveres i fire metallic-farger; Panther Sort, Magnum Grå, Moondust Sølv og Imperial Blå i tillegg til Capri Blå i vanlig lakk.
Instrumentene i sølvfarge innbefatter, foruten turteller og speedometer, analoge klokker for oljetemperatur og oljetrykk. Sportssetene gir god støtte for fører og forsetepassasjer og har detaljer i lær. Recaro-seter kan leveres på spesialbestilling som tilleggsutstyr. Pedalene er i metall dekket med gummi, og metall og lær går igjen også i gearspak, håndbrekk og dørhåndtak.
Dersom du ønsker enda mer krefter er Focus RS alternativet. Den er basert på Fords WRC rallybiler og skal produseres i et begrenset antall på 4.500. RS er utstyrt med en 2-liters turbomotor, har 220hk og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Den har et maks dreiemoment på i overkant av 300Nm og en elektronisk begrenset toppfart på 225 km/t. Focus RS har en rekke spesielle detaljer i så vel eksteriør og interiør som under panseret og i hjulopphengingen. Den blir en ekte entusiastbil for de som har en solid konto for leketøy.
Og som sagt innledningsvis, begge kommer til Norge i løpet av første halvår 2002. Da skal de konkurrere mot heftige modeller av Golf, Audi A3, Alfa 147 og nye utfordrere fra Honda og Toyota.